Entendre i atendre la dislèxia a l'escola

Autors/ores

  • Isabel Escudero i Bat Llicenciada en Pedagogia. Logopeda
  • Anna Garriga i Planas Llicenciada en Psicopedagogia. Mestra Especialista en Educació Especial. CEIP Les Ferreries de Palafolls
  • Montserrat Martí i Vives Llicenciada en Psicopedagogia Psicopedagoga de l’EAP B-24 Alt Maresme

Resum

Aquest article vol donar a conèixer les característiques bàsiques del marc teòric comú que s'ha establert com a referència, en l'etapa de primària de centre escolar CEIP Les Ferreries de Palafolls, en relació a la dislèxia. Així com, els ajustos metodològics i avaluatius que s'han consensuat per donar resposta als trastorns específics d'aprenentatge dels alumnes dislèxics.

Referències

ACD (2007). Què cal saber sobre la dislèxia? Barcelona: Associació Catalana de Dislèxia.

Booth, Tony i Ainscow, Mel. (2005). Índex per a la inclusió. Traduït i adaptat al català pel Grup de treball sobre escola inclusiva de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona.

Critchley (1978): The Dyslexic Child. London: Heinemann.

DSM-IV (1995). Manual de Diagnòstic i Estadístic de les pertorbacions mentals. Barcelona: Masson.

Gotzens, A.M.; Padrós, R y Sáez, M. (1989): “Valoración, tratamiento e integración escolar de un niño con dislexia-disortografia del desarrollo. Análisis de un caso”. En Revista de Logopedia, Foniatria y Audiologia núm. 4, pàg 217-228.

Jeffries, S. & Everatt, J. (2004). Working a memory: Its role in dyslexia and other specific learning difficulties. Dyslexia. An International Journal of Research and Practice, 10 (3), 196 -214

Jiménez, J. & M.R. Ortiz (2001): Conciencia fonológica y aprendizaje de la lectura. Madrid: Síntesis.

Levine, Mel (2004). Contra el mito de la pereza. Cómo padres y educadores pueden ser más efectivos. Madrid: Paidós

Miles, T.R. (1997): Bangor Dyslexia Test. Cambridge: Learning Development Aids,LDA.

Outón, P. (2006): Programa de intervención con disléxicos. Diseño, implementación y evaluación. Madrid: CEPE.

Outón, P. (en premsa). Test de Dislexia Bangor. Madrid: TEA Ediciones.

Peñalver, C. (1987). Las explicaciones sistémicas: Una aproximación a la epistemología epistémica. En Castillejo, J.L., Colom, A. Pedagogía sistémica. Barcelona. CEAC. pàg 45-63.

Rivas, R.M. y Fernández, P. (2004): Dislexia, disortografía y disgrafía. Madrid: Pirámide.

Thomson, M. (1984). Dislexia. Su naturaleza, evaluación y tratamiento. Madrid: Alianza, Col. Psicología 1992

Torre, M.C., M.D. Guerrero et al. (2002): Komunica. Málaga: Ediciones Aljibe.

Soriano, M. (2006). Dificultades en el aprendizaje. Granada: Grupo Editorial Universitario.

Descàrregues

Publicades

20.02.2020

Número

Secció

Psicopedagogia i Orientació