https://ambitsaaf.cat/issue/feedÀÁF Àmbits de Psicopedagogia i Orientació2023-11-20T10:09:06+00:00Joan Serra Capallerarevista@ambitsaaf.catOpen Journal Systems<p>Revista especialitzada en assessorament, intervenció i orientació psicològica, pedagògica, psicopedagògica i social vinculada als contextos educatius i de desenvolupament dels infants i joves des de la vessant educativa, social i sanitària.</p>https://ambitsaaf.cat/article/view/6324Escola per a tothom, repte o quimera?2023-11-17T12:18:38+00:00Lluís Espunya i Danésrevista@ambitsaaf.cat2023-11-20T00:00:00+00:00Drets d'autor (c) 2023 AMBITSAAFhttps://ambitsaaf.cat/article/view/6325L' equitat i la igualtat, a quin preu?2023-11-17T12:23:40+00:00Oriol Blancher i Pachrevista@ambitsaaf.cat<p>Actualment la nostra societat ha de fer front al repte de la integració de les persones nouvingudes que, en gran mesura, veuen Europa com una oportunitat de fugir de la pobresa i com una oportunitat de progrés familiar i personal. Aquest és un repte que afecta de manera molt important les escoles sobretot de les zones més afectades per l’augment de població que, normalment, coincideix amb les zones més empobrides dels nostres barris i ciutats La distribució equilibrada d’aquests alumnes que s’integren al sistema educatiu català és clau per tal de no crear bosses de pobresa i centres de complexitat excessiva que no garanteixen la igualtat d’oportunitats a tothom.<br>Aquesta redistribució i integració només serà efectiva si va acompanyada d'una sèrie de canvis a nivell polític i social que garanteixi, entre altres coses, un finançament molt més important del que s’està fent fins ara. Cal un compromís real de l’Administració per tal d’oferir mesures efectives en lloc d’efectistes.</p>2023-11-20T00:00:00+00:00Drets d'autor (c) 2023 Oriol Blancher i Pachhttps://ambitsaaf.cat/article/view/6327Èxit educatiu i pobresa: cercant camins per a la inclusió social2023-11-17T17:43:43+00:00Jordi Longás Mayayorevista@ambitsaaf.catCesar González Saavedrarevista@ambitsaaf.catPilar Dotras Ruscalledarevista@ambitsaaf.cat<p>L’associació entre pobresa infantil i fracàs escolar planteja un repte molt important al Sistema Educatiu espanyol i català. La cronificació de la pobresa i els resultats preocupants en abandonament escolar prematur qüestionen l’efectivitat de les polítiques públiques i la capacitat real del Sistema Educatiu per fer-ne front. Per més que l’evolució del concepte inclusió i de les estratègies que cerquen millorar l’equitat educativa considera les situacions de necessitats educatives per raons de risc d’exclusió social, la complexitat del fenomen que es planteja obliga a ampliar la perspectiva de les polítiques públiques i l’acció social i educativa des de l’escola i més enllà de l’escola. Fruït d’aquest enfocament que vol atendre la multidimensionalitat de la pobresa i l’èxit educatiu, cada vegada més emergent internacionalment, la recerca analitza des d’un enfocament qualitatiu una mostra de 30 programes en 9 Comunitats Autònomes que,des de diferents orientacions i èmfasis, pretenen millorar l’èxit educatiu i la inclusió social. El resultats mostren 2 grans tipus de programes: uns centrats en l’enfortiment del capital cultural amb especial èmfasis en diferents modalitats de reforç educatiu; i altres centrats en el desenvolupament de capital social, amb activitats de major contingut cultural i relacional i, en ocasions, amb suport comunitari. La majoria d’activitats són promogudes per entitats social, molt centrades en l’atenció de necessitats, i per tant de caràcter menys comunitari o transversal del que seria aconsellable des de criteris de sostenibilitat i transformació social. </p>2023-11-20T00:00:00+00:00Drets d'autor (c) 2023 Jordi Longás Mayayo, César González Saavedra, Pilar Dotras Ruscalledahttps://ambitsaaf.cat/article/view/6328Educar per a la Diversitat: Una Mirada Interseccional i Antiracista cap a l'Escola Inclusiva2023-11-17T18:36:43+00:00Bamari Drammeh Drammehrevista@ambitsaaf.cat<p>L'article "Educar per a la Diversitat: Una Mirada Interseccional i Antiracista cap a l'Escola Inclusiva" destaca la importància de l'educació inclusiva en una societat diversa i plural. Aquesta educació ha d'abordar les múltiples identitats dels estudiants i lluitar contra la discriminació racial per promoure la igualtat d'oportunitats. S'assenyala que el racisme encara existeix en les escoles i s'aposta per canvis en el currículum, la formació del professorat i polítiques d'igualtat. A més, es subratlla la necessitat de fomentar l'empatia, la comunicació i el desafiament d'estereotips racials. L'adaptació de l'ensenyament i el suport individualitzat són claus per atendre les necessitats úniques dels estudiants. Finalment, es destaca la importància de celebrar la diversitat i promoure el lideratge inclusiu a les escoles per empoderar els estudiants com a defensors de la inclusió i l'antiracisme. L'article conclou que l'educació inclusiva interseccional i antiracista és fonamental per una societat equitativa i insta a la col·laboració de tots els actors per aconseguir aquesta visió a les escoles i a la societat en general.</p>2023-11-20T00:00:00+00:00Drets d'autor (c) 2023 Bamari Drammeh Drammehhttps://ambitsaaf.cat/article/view/6329La Fundació Impulsa al costat dels joves: Cap a un camí amb igualtat d’oportunitats2023-11-17T19:28:39+00:00Sandra Llinares Codinarevista@ambitsaaf.catAina Vinyes Terrésrevista@ambitsaaf.cat<p>En aquest article explorarem el mètode de la Fundació Impulsa per donar resposta a les necessitats socials i educatives dels joves i la seva integració en el sistema escolar actual. També examinarem les barreres per a l'aprenentatge, amb un enfocament especial en la pobresa com a barrera que afecta molts estudiants. A més, abordarem els principis d'una escola inclusiva en el context de la joventut amb situació de fragilitat socioeconòmica. Aquest article destaca la tasca de la Fundació Impulsa en la promoció de l'educació i la igualtat d'oportunitats per als joves en situació de vulnerabilitat socioeconòmica. Enfocant-se en principis d'una escola inclusiva, la fundació està impulsant canvis positius a través de l'acompanyament i el suport personalitzat, assegurant que cap jove es quedi enrere en la recerca d'un futur millor. Aquest article pretén documentar aquestes experiències d’èxit tot identificant quines són les claus per a què aquestes es puguin esdevenir.</p>2023-11-20T00:00:00+00:00Drets d'autor (c) 2023 Sandra Llinares Codina, Aina Vinyes Terréshttps://ambitsaaf.cat/article/view/6321Comunitat i educació2023-11-17T10:48:21+00:00Josep Amorós Contrarevista@ambitsaaf.cat<p>La tasca educativa és complexa i l’escola no pot ni ha de portar-la a terme tota sola. Per això es planteja que és en i amb la comunitat que cal pensar i proposar la tasca educativa. A la primera part de l’article s’aporten alguns elements que caracteritzen la comunitat, que és entesa aquí tant en el sentit dels serveis especialitzats (educatius, socials i de la salut), com en el sentit més ampli (el conjunt de tots aquells col·lectius i institucions que intervenen en el territori: ciutat, barri, veïnatge). S’analitzen també algunes de les finalitats que conformen la tasca dels dispositius de cura dels altres (saber, virtut i benestar) i diverses variables que poden fer possible el treball col·laboratiu entre ells en i amb la comunitat (grau de tancament o obertura a l’exterior). En un segon bloc, més centrat en l’àmbit educatiu, es plantegen alguns dels reptes i limitacions que té l’escola per educar i que fan necessari el treball compartit amb la comunitat.</p>2023-11-20T00:00:00+00:00Drets d'autor (c) 2023 Josep Amorós Contrahttps://ambitsaaf.cat/article/view/6322La interdisciplinarietat a l’Educació Superior: percepcions dels estudiants i els docents2023-11-17T11:37:07+00:00Montserrat Alguacil de Nicolásrevista@ambitsaaf.catMaribel Cano Ortizrevista@ambitsaaf.catOlga Canet Velezrevista@ambitsaaf.cat<p>L’estudi que presentem té com a finalitat conèixer la percepció d’estudiants i docents pel que fa al treball interdisciplinari inter-graus dins la formació inicial universitària. Es va crear un escenari d’ensenyament- aprenentatge inter-graus entre els estudiants d’Educació, Psicologia, Activitat Física i de l’Esport, Logopèdia i Infermeria amb la metodologia d’estudi de cas, ambla finalitat de resoldre un cas de manera interdisciplinar. Els participants van ser 376 estudiants i 26 docents dels diferents graus. Els instruments per recollir les dades sobre la percepció d’estudiants i docents pel que fa a l’experiència del treball interprofessional van ser dos qüestionaris amb ítems tancats en format de l’escala likert i algunes preguntes obertes, on els estudiants i els docents podien expressar la seva opinió sobre alguns aspectes relacionats amb la pràctica interdisciplinària inter-graus. Els resultats indican un alt grau de satisfacció sobre l’activitat plantejada. Els estudiants destaquen com aspectes positius la presa de consciencia sobre la necessitat d’un treball conjunt entre els diferents professionals. Els docents destaquen com aspectes positius, la gran motivació en la realització de l’activitat, així com una posada en marxa d’un aprenentatge funcional i significatiu per part dels estudiants. Podem concloure que les metodologies interdisciplinàries afavoreixen l’aprenentatge situat, autèntic i significatiu, facilitant el desenvolupament de competències professionalitzadores.</p>2023-11-20T00:00:00+00:00Drets d'autor (c) 2023 Montserrat Alguacil de Nicolás, Maribel Cano Ortiz, Olga Canet Velezhttps://ambitsaaf.cat/article/view/6122 L' Atenció Educativa Domiciliària com a territori d’ encreuament de drets fonamentals2023-08-30T11:28:12+00:00Rosa Maria Belana Vallcanerasrbelana@xtec.cat<p>Aquest article intenta ser un exercici de descripció i reflexió d’allò que representa l’Atenció Educativa Domiciliària (AED) per a alumnes amb necessitats de salut mental o física. L’AED es descriu com un territori d’encreuament de drets fonamentals on els docents que s'encarreguen han de tenir clares les seves funcions, el què fer, com fer-ho i, sobretot, el per què. L’article esbossa dues bastides per a l’atenció educativa domiciliària, la legal i la conceptual i/o ètica, basada també en l’experiència. Es fa palesa també la importància de fer estudis que demostrin l’impacte dels plans terapèutics integrals des de les diferents disciplines, sobretot en casos de salut mental, on el dret fonamental del suport educatiu pot quedar molt limitat, post-posat o, fins i tot, eliminat en alguns casos, si no hi ha suport d'Atenció Educativa Domiciliària (AED), Aula Hospitalària (AH), Unitat Docent de l’Hospital de dia d’Adolescents (HdA) o Aula Integral de Suport (AIS). Sabem, per l’experiència, que la resposta integral, amb el suport educatiu, sobretot en casos complexos de salut mental, ajuda i beneficia, en la major part de les situacions, en l’evolució del pacient i, per descomptat, de l’alumnat que rep el suport.</p> <p> </p>2023-11-20T00:00:00+00:00Drets d'autor (c) 2023 Rosa Maria Belana Vallcanerashttps://ambitsaaf.cat/article/view/5985Te necesita aunque no lo parezca. Recursos para acompañar a adolescentes y potenciar su autoestima2023-07-12T14:38:50+00:00Jaume Forn i Ramblajforn@xtec.cat2023-11-20T00:00:00+00:00Drets d'autor (c) 2023 Jaume Forn i Ramblahttps://ambitsaaf.cat/article/view/6072Mi mente sin mi. Lo único que falta en tu vida eres tú2023-08-09T09:58:44+00:00Jaume Forn i Ramblajforn@xtec.cat2023-11-20T00:00:00+00:00Drets d'autor (c) 2023 Jaume Forn i Ramblahttps://ambitsaaf.cat/article/view/6229Campeonex2023-10-03T10:09:33+00:00Jaume Forn i Ramblajforn@xtec.cat<p>Ressenya de la pel·lícula Campeones, de Javier Fesser</p>2023-11-20T00:00:00+00:00Drets d'autor (c) 2023 Jaume Forn i Rambla