Casa! Acompanyar la resiliència des de l'escola

Autors/ores

  • Ramon Almirall Psicòleg. Assessor psicopedagògic i Terapeuta familiar EAP Horta Guinardó, Universitat de Barcelona

Paraules clau:

Assessorament psicopedagògic, Emocions, Educació inclusiva, Treball en xarxa

Resum

L’article suggereix una forma d’afrontar les conductes pertorbadores d’alguns alumnes, des de l’intent de comprensió del seu malestar. En particular proposa analitzar l’impacte dels efectes traumàtics que es produeixen a la infància des de la conceptualització proposada per Cyrulnik. Des d’aquesta perspectiva, reflexiona sobre l’experiència que ofereix un cas concret, per acabar proposant formes d’actuació per part del professorat i els centres educatius que contribueixin a desenvolupar la resiliència dels infants emocionalment ferits.

Referències

Bowlby, J. (1989) Una base segura. Aplicaciones clínicas de una Teoria del apego. Barcelona: Paidós.

Bronfenbrenner, U. (1987) La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós

Cyrulnik, B. (2002) Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Barcelona: Gedisa

Esquirol, J. (2015) La resistència íntima: assaig d’una filosofia de la proximitat. Barcelona: Quaderns Crema

Rogoff, B.(1993). Aprendices del pensamiento. Desarrollo cognitivo en el contexto social. Barcelona: Paidós.

Vila,F.; Bolea,E.; Gallardo,A.; Adroher,O. (redactors) (2007) Els trastorns de la conducta a l’escola. Barcelona:

Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya.

Winnicott, D. (1999). La tendencia antisocial a Escritos de Pediatria y Psicoanálisis. Barcelona: Paidós

Publicades

01.03.2016

Número

Secció

Psicopedagogia i Orientació