Educar la impulsivitat. Prevenció de les dificultats d'aprenentatge

  • Gemma Alsina Masmitjà Servei d’atenció a la diversitat i la inclusió. Departament d’Ensenyament

Resum

En els humans, la inhibició de la resposta impulsiva innata és el punt de partida pel desenvolupament de les funcions executives. El processament de la informació social i el llenguatge tenen una gran importància en aquest desenvolupament. Les funcions executives tenen una gran incidència en l'aprenentatge escolar. L'etapa d'educació infantil és el millor moment per estimular la autoregulació del comportament.

Els sistemes graduals d'intervenció ordenen els objectius educatius i proporcionen l'ajuda apropiada per a cada alumne. L'article ofereix una proposta educativa dirigida a impulsar l'adquisició d'habilitats d'autoregulació i d'autocontrol durant l'etapa infantil.

Referències

Bullis M.; Walker HM, eds. (1994). Comprehensive school-based systems for troubled youth. Eugene, Ore: University of Oregon, Center on HumanDevelopment.

Crick, N. R., &Dodge, K. A. (1994).A review and reformulation of social information processing mechanisms in children's social adjustment. Psychological Bulletin. Núm. 115. Pág. 74-101.

Eron LD. (1990). Understanding aggression. Bulletin of the International Society for Research on Aggression; Núm. 12. Pàg. 5-9.

Horner, R. H.; Sugai, G.; Anderson, C. M. (2010). Examining the Evidence Base for School-Wide Positive Behavior Support. Focus on Exceptional Children. Núm. 42. Pág. 8-14; ProQuest Central.

Sailor, W.; Dunlap, G.; Sugai, G.; Horner, R. (2009). Handbook of Positive Behavior Support. Springer. Nueva York.

Saumell, C. (2007). “ Escolta’m “. La resiliència i la vinculació afectiva en l’acció tutorial. Llicència d’estudis. Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya. http://www.xtec.cat/sgfp/llicencies/200607/memories/1597m.pdf

Saumell, C.; Alsina, G.; Arroyo, A. (2011). Alumnado con dificultades de regulación del comportamiento. Volum 1. Infantil y primaria. Barcelona: Graó.

Servera-Barceló, M. (2005). Modelo de autorregulación de Barkley aplicado al trastorno por dèficit de atención con hiperactividad: una revisión. Rev. Neurología. Núm 40. Pág. 358-368.

Sugai, G.; Horner, R. H. (2002). Introduction to the special series on positive behavior support in schools. Journal of Emotional and Behavioral Disorders; Num. 10, 3; ProQuest Central. Pág. 130-135. Recursos en español: http://www.pbis.org/spanish/main-es.htm

Tremblay, R.E.; Nagin, D.S.; Séguin, J.R.; Zoccolillo, M.; Zelazo, P.D.; Boivin, M.; Pérusse, D.; Japel, C. (2004). Physical aggression during early childhood: Trajectories and predictors. Pediatrics. Núm. 114(1). Pág. e43-e50.

Vigotski, L.V. (1994). Pensament i llenguatge. Vic: Eumo editorial.

Publicades
2019-05-06
Secció
Psicopedagogia i Orientació