USEB – Atenció primerenca a l’escola bressol

  • Neus Cabeceran Mestra USEB CEE Vil·la Joana
  • Pepi Daniel Mestra USEB CEE Vil·la Joana
  • Rosario Rafoso Mestra USEB CEE Vil·la Joana
  • Carol Seró Mestra USEB CEE Vil·la Joana
  • Joan Tort Psicòleg USEB CEE Vil·la Joana
Paraules clau: USEB, TEA, Joc, Vincle, Relació, Observació, Xarxa, Inclusió, Vil·la Joana

Resum

La Unitat de Suport a l’Escola Bressol (USEB), és un servei que sorgeix del Centre d’Educació Especial Vil·la Joana i que atén a infants amb trastorns de la relació i la comunicació (TEA, TGD, Trastorns límits…) d’edats de 0 a 4 anys, ajudant-los i acompanyant-los (dins de les escoles bressol) a disminuir el seu patiment perquè puguin estar en un entorn segur, confiat i acollidor.

L’objectiu és que l’infant aconsegueixi gestionar el seu malestar i les angoixes ique es pugui apropar a les diverses àrees curriculars com la descoberta de l’entorn, la d’un mateix i la dels altres, en el desenvolupament personal i també en la comunicació i el llenguatge. I, en definitiva, pugui relacionar-se tant amb els adults referents com amb els seus iguals, fomentant la inclusió dins l’entorn escolar.

Per a fer aquest treball, l’equip de la USEB treballa des de tres pilars importants: el propi nen, els professionals que l’acompanyen (mestres i educadores de les escoles bressol, professionals dels CDIAPS i altres serveis implicats, EAPS…) iles famílies.

Les eines de treball són:l’observació, recerca d’estratègies, posada en comú i aplicació d’aquestes (intervenció), valoració i/o aplicació de noves estratègies. Els àmbits d’aplicació són: En el joc, a l’aula,al pati i a l’escola en general.

Referències

Cabré, V. (2009). El joc. Reflexions psicoanalítiques. Revista Aloma, 25, 191-199

Centre Educatiu i Terapèutic Carrilet (2012) Comprensión y abordaje educativo y terapéutico del TEA. Barcelona. Horsori Monográficos.

Escario, L. (1992). Contención y comprensión en intervenciones psicoterapéuticas breves. Sociedad española de psiquiatría y psicoterapia del niño y del adolescente. Revista 13-14, 69-82

Klein, M. (1930). La importancia de formación de símbolos en el desarrollo del yo. Obras completas, Vol. 2 Buenos Aires. Paidós

Winnicott, D.W. (1971). Realidad y juego. Barcelona. Gedisa
Publicades
2019-11-07
Secció
Psicopedagogia i Orientació