La USAV: revulsiu en la identificació de violències i un pas més cap a la seva eradicació

Autors/ores

  • Anna Chillida Fibla Directora general de l'Alumnat, Departament d'Educació, Generalitat de Catalunya

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi60504951

Paraules clau:

Benestar emocional, alumnat, violència, assetjament escolar

Resum

El Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya va posar en marxa la Unitat de Suport a l'Alumnat en Situació de Violència (USAV) el 2021 davant la necessitat de disposar d'una eina específica de visibilització i identificació de violències, i que servís d'enllaç per poder realitzar les primeres actuacions de protecció i reparació als centres educatius. Aquest article resumeix el seu procés d'implantació, en raona les motivacions i dona detalls sobre el seu funcionament, composició i principis fonamentals d'actuació, i les vies de contacte de què disposa la comunitat educativa. Alhora, també relata l'oferta formativa que ha vingut associada a la seva creació i que s'ha posat a disposició dels centres, i el seguit d'actuacions de difusió que s'han gestionat per fer arribar l'existència de la USAV i el seu funcionament, com diverses campanyes de difusió, amb participació d'influenciadors, i la publicació de guies pedagògiques i propostes d'activitats a l'aula, amb l'objectiu de fomentar l'educació afectivosexual a les aules catalanes i el coneixement de la USAV. Per últim, l'article ofereix algunes dades de balanç que mostren l'abast de la seva tasca. Els autors proposen algunes possibles explicacions sobre l'augment de casos de possible violència atesos per la USAV i també citen altres mesures empreses pel Departament d'Educació per garantir el benestar emocional de l'alumnat i prevenir les situacions de violència.

Publicades

27.05.2024

Número

Secció

Pràctiques educatives en els centres escolars