Literatura com a experiència. Una proposta per a treballar l’educació literària

Autors/ores

  • Àngel Costa i Gil Investigador predoctoral al Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la Universitat de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi.62.504984

Paraules clau:

literatura, meditació, mindfulness, educació literària

Resum

Tradicionalment, la literatura s’ha estudiat des d’un punt de vista historicista. Tanmateix, el nou currículum competencial de la Generalitat de Catalunya obre la porta a tractar-la com una experiència. Aquest article exposa el mètode que segueix l’Aula de Literatura i Meditació de la Universitat de Barcelona: combinar pràctiques meditatives inicials amb una conversa col·lectiva al voltant de l’obra literària, que permeti una comprensió més global i significativa del text.

Referències

Cueto, N. & Friera, M. (2022). “Per una lectura crítica. Adolescència i memòria”. Articles. Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 95, p. 35-39.

Generalitat de Catalunya (2017). “Projecte d’innovació pedagògica TREVA”. Mapa de la innovació pedagògica

[en línia: https://innovacio.xtec.gencat.cat/projecte/1001%7C08063710%7C0].

López González, L. (2013). “El programa TREVA (Técnicas de Relajación Vivencial Aplicadas al aula): aplicaciones, eficacia y acciones formativas”. ISEP Science, 4, p. 33-42

[en línia: https://programatreva.org/wp-content/uploads/2021/07/El-Programa-TREVA-aplicacions-eficacia-i-accions-formatives.-En-J.-Riart-Ed..pdf].

López González, L. (2024). Programa TREVA

[pàgina web. En línia: https://programatreva.org/].

Nunes, M. (2018). “Rutes literàries: viure la literatura”. Articles. Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 79, p. 40-44.

Prats, A. (2020). “Ensenyar literatura. Del comentari de text als tallers literaris”. L’aiguadolç,49, p. 9-23

[en línia:https://www.raco.cat/index.php/Aiguadolc/article/download/387662/489818]

Romanyà, A., Soler, A. & Vives, A. (2024). Aula de Literatura i Meditació. La paraula que ens construeix

[pàgina web. En línia: https://filcat.ub.edu/aula-de-literatura-i-meditacio].

Soler, A. (2023). “La literatura com a patrimoni i com a experiència”. Els Marges, 130, p. 66-77.

Verdaguer, M. T. (2018). “La lectura dels clàssics a secundària. Algunes reflexions”. Articles. Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 79, p. 13-18.

Vila, Z. (2019). “Educación literaria y práctica lingüística en Educación Primaria a través de mindfulness”. Campo Abierto, V, 38, p. 131-138

[en línia: https://dehesa.unex.es:8443/handle/10662/9688].

Vives, A. (2018). Remind i comprensió lectora en l’educació universitària. Disseny i avaluació d’un programa d’atenció i meditació aplicat a la lectura i la interpretació de textos literaris [Treball de fi de Màster]. Universitat de Barcelona [en línia: https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/125766].

Publicades

24.05.2025

Número

Secció

Psicopedagogia i Orientació