Literatura com a experiència. Una proposta per a treballar l’educació literària
DOI:
https://doi.org/10.32093/ambits.vi.62.504984Paraules clau:
literatura, meditació, mindfulness, educació literàriaResum
Tradicionalment, la literatura s’ha estudiat des d’un punt de vista historicista. Tanmateix, el nou currículum competencial de la Generalitat de Catalunya obre la porta a tractar-la com una experiència. Aquest article exposa el mètode que segueix l’Aula de Literatura i Meditació de la Universitat de Barcelona: combinar pràctiques meditatives inicials amb una conversa col·lectiva al voltant de l’obra literària, que permeti una comprensió més global i significativa del text.
Referències
Cueto, N. & Friera, M. (2022). “Per una lectura crítica. Adolescència i memòria”. Articles. Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 95, p. 35-39.
Generalitat de Catalunya (2017). “Projecte d’innovació pedagògica TREVA”. Mapa de la innovació pedagògica
[en línia: https://innovacio.xtec.gencat.cat/projecte/1001%7C08063710%7C0].
López González, L. (2013). “El programa TREVA (Técnicas de Relajación Vivencial Aplicadas al aula): aplicaciones, eficacia y acciones formativas”. ISEP Science, 4, p. 33-42
López González, L. (2024). Programa TREVA
[pàgina web. En línia: https://programatreva.org/].
Nunes, M. (2018). “Rutes literàries: viure la literatura”. Articles. Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 79, p. 40-44.
Prats, A. (2020). “Ensenyar literatura. Del comentari de text als tallers literaris”. L’aiguadolç,49, p. 9-23
[en línia:https://www.raco.cat/index.php/Aiguadolc/article/download/387662/489818]
Romanyà, A., Soler, A. & Vives, A. (2024). Aula de Literatura i Meditació. La paraula que ens construeix
[pàgina web. En línia: https://filcat.ub.edu/aula-de-literatura-i-meditacio].
Soler, A. (2023). “La literatura com a patrimoni i com a experiència”. Els Marges, 130, p. 66-77.
Verdaguer, M. T. (2018). “La lectura dels clàssics a secundària. Algunes reflexions”. Articles. Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 79, p. 13-18.
Vila, Z. (2019). “Educación literaria y práctica lingüística en Educación Primaria a través de mindfulness”. Campo Abierto, V, 38, p. 131-138
[en línia: https://dehesa.unex.es:8443/handle/10662/9688].
Vives, A. (2018). Remind i comprensió lectora en l’educació universitària. Disseny i avaluació d’un programa d’atenció i meditació aplicat a la lectura i la interpretació de textos literaris [Treball de fi de Màster]. Universitat de Barcelona [en línia: https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/125766].

Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2025 AMBITSAAF; Àngel Costa i Gil

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.