Cooperative learning, a methodology to improve inclusive learning and social cohesion

Authors

  • Mercè Juan Millera Special Education Teacher and Director at the Camí del Mig school in Mataró. Research Group on Attention to Diversity (GRAD), University of Vic
  • Anna Oliveras Rovira Primary Education Teacher and Head of Studies of the Camí del Mig school in Mataró. Research Group on Attention to Diversity (GRAD), University of Vic

Abstract

Our cooperative work project is pursuing to improve learning and social cohesion. Generalising and applying that within all the levels in a school is essential to produce a substantial change in the way of teaching. In order to improve and spread the cooperation in a sustained way we pretend to consolidate the planning, the application and the work evaluation in the classrooms, establishing frameworks and leaving a record of the activities.

References

JOHNSON, D.W.; JOHNSON, R.T.; HOLUBEC, E.J. (1999) El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.

MONEREO FONT, C.; DURAN GISBERT, D. (2001) Entramats. Mètodes d'aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu. Barcelona: Edebé

PUJOLÀS, P. (2004) Aprender juntos alumnos diferentes. Los equipos de aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Eumo-Octaedro

PUJOLÀS, P., y otros (2005) Monográfico El cómo, el porqué y el para qué del aprendizaje cooperativo. Cuadernos de Pedagogía, núm. 354. pp.

PUJOLÀS, P. (2008) 9 IDEAS CLAVE: EL APRENDIZAJE COOPERATIVO. Barcelona: Eumo

Cooperar para innovar (monogràfic). Cuadernos de Pedagogía, 345

Sívia Carrasco . Interculturalidad e inclusión Aula de Innovación Educativa, 147

Mercè Juan, Anna Oliveras. El CEIP Camí del Mig. Caminando hacia el trabajo cooperativo. Aula, 170

Pere Pujolàs . Enseñar juntos a alumnos diversos es posible. Cuadernos de Pedagogía, 317

Juan José Redondo. Ensenyar per aprendre: un treball cooperatiu. Perspectiva Escolar, 284

Downloads

Published

2019-11-15

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling