Cooperative learning, a methodology to improve inclusive learning and social cohesion
Abstract
Our cooperative work project is pursuing to improve learning and social cohesion. Generalising and applying that within all the levels in a school is essential to produce a substantial change in the way of teaching. In order to improve and spread the cooperation in a sustained way we pretend to consolidate the planning, the application and the work evaluation in the classrooms, establishing frameworks and leaving a record of the activities.
References
JOHNSON, D.W.; JOHNSON, R.T.; HOLUBEC, E.J. (1999) El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.
MONEREO FONT, C.; DURAN GISBERT, D. (2001) Entramats. Mètodes d'aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu. Barcelona: Edebé
PUJOLÀS, P. (2004) Aprender juntos alumnos diferentes. Los equipos de aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Eumo-Octaedro
PUJOLÀS, P., y otros (2005) Monográfico El cómo, el porqué y el para qué del aprendizaje cooperativo. Cuadernos de Pedagogía, núm. 354. pp.
PUJOLÀS, P. (2008) 9 IDEAS CLAVE: EL APRENDIZAJE COOPERATIVO. Barcelona: Eumo
Cooperar para innovar (monogràfic). Cuadernos de Pedagogía, 345
Sívia Carrasco . Interculturalidad e inclusión Aula de Innovación Educativa, 147
Mercè Juan, Anna Oliveras. El CEIP Camí del Mig. Caminando hacia el trabajo cooperativo. Aula, 170
Pere Pujolàs . Enseñar juntos a alumnos diversos es posible. Cuadernos de Pedagogía, 317
Juan José Redondo. Ensenyar per aprendre: un treball cooperatiu. Perspectiva Escolar, 284
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.