Intervencions per apropar família i escola quan la relació és difícil

Autors/ores

  • Joana Alegret Psiquiatra jubilada y consultora
  • Manel Gener Psicopedagog jubilat, EAP de Granollers

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi5750468

Paraules clau:

Relació escola-família, Registre emocional, Intervenció de canvi, Mediació, Treball en xarxa

Resum

Aquest article, que està escrit fruit d’una conversa, intenta explicar, des de l’experiència professional dels dos autors, com s’han plantejat la relació entre els docents i les famílies quan han sorgit situacions de preocupació en el procés educatiu dels seus alumnes/fills. En el seu anàlisi de la situació creada, els autors miren de trobar una lectura del que ha passat que els permeti una intervenció de canvi. Entenen que la definició de la relació entre docents i família pot afectar amb més o menys intensitat el comportament de l’alumne/fill. Intenten posar les bases d’un model d’intervenció que han descrit com a “Intervenció Conjuntiva”. Es tracta d’una mediació quan hi ha excés de conflicte o distància entre escola i família. Amb aquesta idea es posa especial èmfasi en la necessitat d’un bon Treball de la Xarxa Professional que actua al voltant de l’atenció dels infants i joves.

Referències

Alegret, J., (2002) Cuando los que vienen lo hacen para que otros cejen, Revista Mosaico.

Alegret, J., (2010) Caminos terapéuticos para un adolescente reticente: la intervención conjuntiva. Revista Sistemas Familiares Y Otros Sistemas Humanos. Vol. 26 Núm. 1

Alegret, J., Domingo, A., (2003) Els lligams entre escola i família, Àmbits de psicopedagogia: revista catalana de psicopedagogia i educació, Nº 8, pàgs. 8-12

Cirillo, S. (1994) El cambio en los contextos no terapéuticos. Barcelona: Paidós.

Gener, M. (1.998) El asesor psicopedagógico: un profesional entre contextos. Revista Mosaico.

Hayley, J. (1976) Terapia para resolver problemas. Buenos Aires: Amorrortu.

Neuburger, R. (2003) L’autre démande: psychanalyse et thérapie familial. Paris: Payot

Selvini, M. y otros. (1987). El mago sin magia. Barcelona: Paidós.

Trepper, T.S., Barret, M.J. (1989) Systemic treatment of incest: a therapeutic handbook. New York: Brunner-March

Vilana, R., Gener, M. (2000) El treball amb famílies, a AAVV L’assessorament psicopedagògic a Catalunya. Trajectòria dels equips d’assessorament psicopedagògic. Barcelona: Graó.

Publicades

17.11.2022

Número

Secció

Psicopedagogia i Orientació