Les violències llegides des de l’oportunitat de canvi i dignificació
El testimoni de l'experiència en un dispositiu educatiu i terapèutic: les Aules Integrals de Suport (AIS)
DOI:
https://doi.org/10.32093/ambits.vi60504952Paraules clau:
Violència, dignitat, indagació, acompanyar, oportunitat, triangulació, conversa, treball integrat, xarxa, relat, subjecte, joc, contingència, consentimentResum
L'experiència que es transmet és el testimoni de la pràctica reflexiva realitzada pels professionals de l'AIS de l'escola Arquitecte Gaudí. El treball es planteja amb infants on la violència és sovint llur carta de presentació, i els fa insostenibles en contextos educatius. Des del nostre dispositiu, ens proposem llegir i comprendre les diferents cares d‟una violència que els infants manifesten en forma de malestar subjectiu. La interpretem com una demanda de ser mirats, cuidats i acompanyats, a l'espera d'ocupar un lloc de dignitat en aquest món. Amb aquest treball, pretenem comprendre el sentit de la conducta violenta, per traduir-la i transformar-la en formes alternatives de tramitar el malestar i que afavoreixin la possibilitat de vincular-se als entorns d'aprenentatge. Aquesta tasca es planteja des d'un treball integrat educatiu i terapèutic, orientat per uns principis d‟intervenció fonamentats en la indagació permanent i la posició ètica. Treball que es desplega a partir de la creació de diferents espais de participació i confiança amb l'alumne, la família i els professionals que donen lloc a l'expressió i escolta mútua de les veus, narratives i iniciatives. Volem donar veu a l'experiència a partir de la presentació de diverses vinyetes que testimonien aquesta experiència promotora l'aprenentatge, corresponsabilitat i humilitat per a part de tots els agents.
Referències
Brignoni, S, Esebbag, G & Grisales, A (2022). Violencias y desamparos. Una práctica colaborativa entre salud mental y educación. Barcelona: NED.
Chantal, M. (2018). ¿Es posible un mundo sin violencia?. Madrid: Vaso roto.
De la Boétie, E. (2003). Discurso de la servidumbre voluntaria.México: Sexto piso.
DECRET 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu. https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?documentId=799722
Di Ciaccia, A. (2003). El sujeto y su Otro. Cuadernos de psicoanálisis nº 28 La práctica entre varios. Bilbao: Eolia
Girard, R. (2005). La violencia y lo sagrado. Barcelona: Anagrama.
Hegel. G.W.F (1993). Fenomenología del espíritu. Bogotá: Fondo de cultura económica.Lacan, J. (2006). El Seminario 10. La Angustia. Buenos aires: Paidós.
Lacan, J. (1995). Escritos 1. El estadio del espejo como formador de la función del yo (je) tal como se nos revela en la experiencia psicoanalítica. México : Siglo XXI editores.
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2024 Mia Puig Rovira, Isaac Sbordone Retuerta, Jose Castillo Murillo, Esther Cárcel Ferrer
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.