Transformació educativa a l’escola Concepción Arenal: un model d’èxit i inclusió
DOI:
https://doi.org/10.32093/ambits.vi60504965Paraules clau:
Transformació educativa, codocència, educació a temps complet, impuls de la lectura, equitat acadèmicaResum
La transformació educativa a l'escola Concepción Arenal, situada a un barri d’alta complexitat social de Barcelona, exemplifica la implementació reeixida d'estratègies pedagògiques inclusives i equitatives.
Des del 2013, l'escola ha experimentat un canvi profund, centrant-se en la millora dels resultats acadèmics i la cohesió social mitjançant un model d’educació a temps complet. Les estratègies clau inclouen la codocència, l’impuls de la lectura, i el lideratge de l’equip directiu per garantir unes activitats de qualitat més enllà de l’horari lectiu amb l’objectiu de reduir les desigualtats socials de l’alumnat. Aquests esforços, combinats amb l’aplicació d’actuacions per involucrar les famílies a la vida escolar, com la creació d’espais de participació de mares i pares a l’aula o les crides, han millorat significativament el rendiment acadèmic i la cohesió social. Els resultats mostren un augment en la participació familiar, una reducció de l'absentisme, així com una millora dels resultats acadèmics de centre, els quals superen la mitjana de Catalunya.
Aquest article ressalta el valor de l'extensió horària escolar i el paper de la participació comunitària per aconseguir equitat educativa i ofereix pistes valuoses per a altres centres que afronten reptes socioeconòmics similars arreu d'Europa.
Referències
Campos Pascual, V. (2022). Estudi de l’equitat educativa d’una escola a través de les competències bàsiques. https://drive.google.com/file/d/1zlORToDOwsE6ighqWpTRT2wKKqsesKDw/view?usp=drive_link
Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i a la Recerca Educativa (CESIRE). https://serveiseducatius.xtec.cat/cesire/
CESIRE. AraMAT https://serveiseducatius.xtec.cat/cesire/recurs-eco2/aramat/
Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu. Avaluació de sisè d’educació primària http://csda.gencat.cat/ca/arees-actuacio/avaluacions-consell/avaluacio-sise-primaria/
Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya (a). Impuls de la lectura https://xtec.gencat.cat/ca/innovacio/programes_innovacio/educacio-infantil-i-primaria/impuls-de-la-lectura-ilec/
Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya (b). AraESCRIC (2015) https://xtec.gencat.cat/ca/projectes/escriptura/ara-escric/
Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya (c). Programa d’Aprenentatge inicial de la lectura (AIL) https://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0070/a3ae4ccb-beae-41bc-8384-3feaf666a084/conferencia5.pdf.
Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya, Fundació Jaume Bofill, Consorci d’Educació de Barcelona i Institut de Ciències de l’Educació de la UAB. Programa Magnet https://magnet.cat/
Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya (d). Pla d’educació digital de Catalunya https://educacio.gencat.cat/ca/departament/linies-estrategiques/pla-educacio-digital/index.html
Escola Concepción Arenal (2013). Projecte Integral per a l’Èxit Educatiu https://drive.google.com/file/d/1QG7XUWS2roTaO7PkkBHuNgUu6HXqd3EJ/view
Escola Concepción Arenal (a). Espai Familiar https://agora.xtec.cat/esc-concepcion-arenal/portada/espai-familiar/
Escola Concepción Arenal (b). Juguem en família https://agora.xtec.cat/esc-concepcion-arenal/?s=Juguem+fam%C3%ADlia
Escola Concepción Arenal (c). Racó de famílies https://agora.xtec.cat/esc-concepcion-arenal/infantil/raco-de-families/
Escola Concepción Arenal (d). Crida per organitzar festa Estima’t https://agora.xtec.cat/esc-concepcion-arenal/infantil/festa-estimat-reunio-families-escola/
Escola Concepción Arenal (2024). Memòria curs 2023-2024 https://drive.google.com/file/d/1i5fv7MR8xqgY98Trmpw_KOMeIkG0Vdiv/view?usp=sharing
Huguet T. (2006). Apprendre junts a l’aula. Una proposta inclusiva. Barcelona. Graó.
Jábega, A. (2008). El primer acercamiento al mundo de la música 24,1-7. Revista Relafare.
Mateos, F., Olmedo, F.J., Esteban, M., & Amador, L.A. (2019). Lengua materna, cultura y rendimiento en un contexto multicultural de Educación Infantil. 18(2), 44-54. Ocnos.
Moriana, J., Alós, A., Alcalá, F., Pino, R., Herruzo, M.J., & Ruíz, R. (2006). Actividades extraescolares y rendimiento académico en alumnos de educación secundaria 4, 35-47. Electronic journal of research in educational psychology.
Oller M, Navas C I Carreres J. (2018) Docència compartida a l’aula; reptes I possibilitats. Guix.
Ragnarsdottir, Laufey, Alfgeir Kristjansson, Ingibjorb Thorisdottir, John Allegrante, Heiddis Valdimarsdottir, Steinunn Gestsdottiri Inga Sigfusdottir (2017), Cumulative Risk Over the Early Life Course and its Relation to Academic, Preventive Medicine, vol. 96, pp. 36-41.
Teixidor J. (2008) Desdoblar? O Dos docents a l’aula. Groc.
Varela, L. (2006). Evaluación de programas extraescolares: importancia del nivel de participación en las percepciones sobre el tiempo libre, rendimiento académico y habilidad deportiva de los participantes. 13, 207-219. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación.
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2024 Begonya Parés Tegido, Xavier Campos Ripollès
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.