L’ abordatge dels dilemes ètics en un sistema educatiu inclusiu i democràtic

Autors/ores

  • Oscar Puigardeu Aramendia CRETDIC - Bcn ciutat. Consorci d’Educació de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi60504964

Paraules clau:

dilemes ètics, deontologia, comitè ètic, ètica docent

Resum

L’acte educatiu és imperativament un acte ètic i no es pot concebre un centre educatiu i encara menys un sistema educatiu, en el marc d’una societat democràtica, sense una ètica que guiï la seva pràctica. Les institucions educatives han de garantir una pràctica ètica fruit d’una reflexió col·lectiva, qualificada i compartida en relació a la practica docent i la seva avaluació, però també al voltant de la innovació educativa i la recerca en el si dels centre educatius. En el seu dia a dia els centres es troben davant de situacions que generen dilemes ètics que exigeixen un abordatge planificat i rigorós. En l’article es presenta una proposta de sistematització de la reflexió ètica en el si del sistema educatiu a través de la creació d’un comitè d’ètica que vetlli per la creació d’espais de reflexió ètica en el si de les institucions educatives.

Referències

Colorado (2020) La dirección escolar y la ética organizacional en los centros de educación infantil y primaria en Catalunya. Tesis Doctoral UAB.

Colorado Ramírez, S. i Gairín Sallán, J. (2022). Dirección escolar y desarrollo Ético Organizacional en escuelas de Catalunya. Educatio Siglo XXI, 40(3), 107-132.

Cortina, A. (2018). Ética de las instituciones educativas y la responsabilidad social de los centros educativos. Organización y gestión educativa, Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 130 (2), 34-37.

Cortina, A. (1994) Ética de la empresa. Madrid: Trota.

Fernández, J.L. (1996) Ética para empresarios y directivos. Madrid: Esic.

González E., Galván J.M., García- Í., Casals F., Fernández J., Real de Asúa D. (2003). Percepción de utilidad entre profesionales sanitarios de un servicio de consultoría ética clínica. Revista Clínica Española, 223(1), 10-16.

González-Bermejo D, Solano MD, Polache J, Mulet A, Barreda D, Soler-Company E. (2020). Los Comités de Ética Asistencial y los Comités de Ética de la Investigación en España: organización, regulación y funciones. OFIL-ILAPHAR, 30; 3:206-211.

Jordi Feu J., Simó N., Serra C., Canimas J. (2016). Dimensiones, características e indicadores para una escuela democrática. Estudios pedagógicos, 42(3), 449-465.

Guillem, M. (2006) Ética en las organizaciones. Construyendo confianza. Madrid: Perason Prentice Hall.

Hirsch, A. (2011). Dilemas, tensiones y contradicciones en la conducta ética de los profesores. Sinéctica, 37. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/108/100

Mèlich J.C., Alguacil M, Boixader A., Borrell E., Dalmases M., Fons M., Muñoz J., Palou J., Poch C., Valldaura A. i Vicente A.M.(2004). Escoltar el rostre de l’altre: reflexions sobre l’educació en valors ètics. Revista Catalana de Pedagogia [Societat Catalana de Pedagogia], 3, 93-102. https://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000004/00000012.pdf

Ortega, P. (2018). Ética y educación: una propuesta educativa. Redipe, 7(8), 30-45.

Paz, E.J. (2018). La ética en la investigación educativa. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 6(1),45-51. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/7787/1/UPSE-RCP-2018-Vol.6-No.1-006.pdf

Pilay-Robles, N., Ayon, H., Macias, T. (2023). Ética e innovación docente: un compromiso dentro de la gestión educativa superior en Ecuador. Revista innova educación, 5 (1), 170-180.

Roman, B. (2013). El Comitè d'Ètica de Serveis Socials de Catalunya, institucionalitzant el diàleg i la deliberació. Revista de treball social, 199, 46-54.

Publicades

19.11.2024

Número

Secció

Monogràfic "Funció social de l'escola. Equitat i inclusió"