‘Dóna'm l'oportunitat de fer les coses que jo sé fer" Les escoles de noves oportunitats com espais de dignificació dels joves
Paraules clau:
èxit educatiu, abandonament escolar, oportunitats, subjectivitatsResum
L‟objectiu d‟aquest article és analitzar el rol de les Escoles de Noves Oportuniats com a espais de protecció, dignificació i ampliació de les oportunitats dels joves. L‟article es basa en un estudi de cas de l‟escola El Llindar, i a partir d‟una metodologia qualitativa que inclou entrevistes i grups de discussió amb professionals i joves, identifica tres grans elements que caracteritzen el model formatiu del centre: una oferta formativa basada en la diversitat, la flexibilitat i la professionalització; un perfil d‟educadors que es defineixen com acompanyants dels joves i que atribueixen un paper cabdal al vincle emocional i afectiu; i un model d‟ensenyament aprenentatge que s‟articula en base a la subjectivació i les subjectivitats dels joves. L‟anàlisi posa de manifest que aquests tres elements són àmpliament dispars en relació al sistema educatiu formal i que, alhora, són els que expliquen l‟impacte del Llindar en l‟ampliació de les oportunitats d‟èxit educatiu dels joves.
Referències
Lahelma, E. (2009). Dichotomized Metaphors and Young People’s Educational Routes. European Educational Research Journal, 8(4), 497-507.
Psifidou, I. (2017). An unresolved problem: how to tackle early leaving from VET? The role of local authorities. A: A. Tarabini (2017) (Coord). Un problema no resolt: com abordar l'abandonament escolar prematur? Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Serra, C. i Palaudàries, J. M. (2010). Continuar o abandonar. L’alumnat estranger a l’educació secundària. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Tarabini, A. (2017). L’escola no és per tu. El rol dels centres educatius en l’abandonament escolar. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Tarabini, A. (Dir), Jacovkis, J., Montes, A. (2017). Los factores de la exclusión educativa en España. Mecanismos, perfiles y espacios de intervención. Madrid: UNICEF.
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.