Avaluació del suport a la inclusió en centres ordinaris: Fundació EIR - El Niu
Paraules clau:
Educació inclusiva, Avaluació, Bones pràctiques, Evidència científica, DiversitatResum
El present article emmarca la tasca que duu a terme la Fundació EIR- El Niu, donant suport a la inclusió d’alumnat amb necessitats educatives especials a escoles ordinàries de Barcelona. S’inicia fent un breu repàs de la seva història i trajectòria, per poder passar a continuació a analitzar com es realitza el suport a la inclusió. A continuació s’exposa la necessitat que va sorgir de valorar resultats i dotar el treball d’evidència científica, a fi de poder parlar de bones pràctiques basades en l’evidència. S’explica com, per a fer aquesta avaluació, es van elaborar uns qüestionaris respecte a l’evolució de 23 alumnes amb diversitat funcional, que van ser contestats per professionals de les diferents escoles ordinàries de Barcelona amb les que treballem. Els resultats obtinguts, representats mitjançant gràfiques, valoren positivament l’evolució dels alumnes en tots els blocs de preguntes, corroborant que el suport a la inclusió optimitza els recursos de les escoles ordinàries, millorant les estratègies d’aquestes escoles per atendre la diversitat.
Referències
Ainscow, M. (2004).Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, Propuestas y experiencias para mejor las institucionesescolares.Madrid: Narcea.
Ainscow, M. (2005). Understanding the development of inclusive education system. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 3 (3), 5-20.
Bloom, B. S. (1969). Taxonomy of Educational Objectives: The clasificación of educational goals. New York: David McKay Company Inc.
Collicott, J. (2000). "Poner en práctica la enseñanza multinivel: estrategias para los maestros". Soportes. Revista Catalana de Educación Especial y Atención a laDiversidad.Vol. 4, núm. 1, p. 87-100
Damasio, A. (2006). El error deDescartes.Madrid: Crítica
Giné, C. (2009). Coord. La educación inclusiva. De la Exclusión a la plena participación de todo elAlumnado.Barcelona: ICE-HORSORI
Huguet, T (2006). Aprender juntos en el aula. Una propuesta inclusiva. Barcelona: Graó.
Pujolàs, P. (2003).Aprender juntos alumnosdiferentes. Vic: Eumo
Ruiz, R. (1988). Técnicas de individualización didáctica. Educación y futuro: Monografías para lareforma.Madrid: CINCEL.
Stainback, S, Stainback, W. (1999). Aulas inclusivas: Un nuevo modo de enfocar y vivir el currículo.Madrid: Narcea.
Stainback, SB (2001). "Componentes críticos en el desarrollo de la educación inclusiva". Soportes. Revista Catalana de Educación Especial y Atención a la Diversidad. Vol. 5, núm. 1, p. 26-31.
Tharp, R.; Estrada, P.; Soll Dalton, S.; Yamauchi, L. (2002). Transformar la Enseñanza. Barcelona: Paidós.
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.