Linguistic reflections on the education of immigrant students

Authors

  • Ignasi Vila University of Girona. Department of Psychology
  • Judith Oller University of Girona. Department of Psychology

Abstract

The vast arrival of immigrant students to the compulsory education in Catalonia has challenged the educational system to reach the educative standards. Since the mastery of the instruction language is directly related to the students’ potential achievement at school, linguistic education is a central issue. In that sense, an interesting challenge consists in developing new strategies to organize and expand educational practices which consider the different levels of Catalan proficiency. The paper draws attention to the diverse peculiarities of the sociolinguistic context in Catalonia which play an important role in the school language acquisition of immigrant students. Results obtained in our research are used to discuss the linguistic management in schools and to point out some orientations for teaching.

References

Besalú, X. i Vila, I. (2007). La buena educación. Libertad e igualdad en la escuela del Siglo XXI. Madrid: MEC/Catarata.

Collier, V.P. (1987). Age and rate of acquisition of second language for academic purposes. TESOL Quarterly, 21, 617-641.

Cummins, J. (1981). Age on arrival and immigrant second language learning in Canada: A reassessment. Applied Linguistics, 1, 132-149.

Departament d’Educació (2007). L’alumnat estranger no universitari a Catalunya (curs 2006-2007). Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Hakuta, K., Butler, Y. G., i Witt, D. (2000). How Long Does It Take English Learners to Attain Proficiency? Santa Barbara, CA: University of California Linguistic Minority Research Institute.

Huguet, A. i Navarro, J.L. (2005). Inmigrantes en la escuela. Una revisión de estudios sobre las relaciones entre rendimiento escolar e inmigración (pp. 53-74). A D. Lasagabaster i J.M. Sierra (Eds.), Multilingüismo, competencia lingüística y nuevas tecnologías. Barcelona: Horsori.

Klesmer, H. (1994). Assessment and teacher perceptions of ESL students achievement. English Quarterly, 26(3), 8-11.

Maruny, L. i Molina, M. (2000). Adquisició del català i competència comunicativa en alumnes d’origen marroquí a l’ensenyament obligatori. Competència discursiva, competència lectora, competència escriptora. Comunicació al Seminari Interculturalitat, educació i llengües. Girona: Comissions Obreres.

Navarro, J.L. i Huguet, A. (2005). El conocimiento de la lengua castellana en alumnado inmigrante escolarizado en Primero de ESO. Un estudio empírico. Madrid: CIDE.

Oller, J. (2008). El coneixement de la llengua catalana i la llengua castellana per part de l’alumnat estranger escolaritzat a l’educació primària de Catalunya: factors explicatius i relacions d’interdependència. Tesi Doctoral no publicada. Departament de Psicologia. Universitat de Girona.

Ramírez, J.D. (1992). Executive summary. Bilingual Research Journal, 16, 1-62.

Siqués, C. (2008). Les aules d’acollida d’educació primària a Catalunya: Descripció i avaluació dels resultats. Tesi Doctoral no publicada. Departament de Psicologia. Universitat de Girona.

Siqués, C. i Vila, I. (2007). Linguistic plurality and the learning of the school language. A P. Cuvelier, T. du Plessis, M. Meewis i L. Teck (Eds.), Multilingualism and Exclusion. Policy, practice and prospects (pp. 181-196). Pretoria: Van Schaik.

Thomas, W.P. i Collier, V. (1997). School effectiveness for language minority students. Washington, DC: National Clearinghouse for Bilingual Education.

Vila, I., Siqués, C. y Roig, T., (2006). Llengua, escola i immigració, Graó, Barcelona

Vila, I., Siqués C. i Roig, T. (2008). La pràctica educativa: un factor cabdal per a l’adquisició de la llengua de l’escola. A ICE Josep Pallach (Ed.), Nouvinguts, fins quan? La incorporació de l’alumnat estranger nouvingut al curriculum ordinari (pp. 247-257). Girona: Documenta Universitaria.

Vila, I., Oller, J., Perera, S., Serra, J.M.i Siqués, C. (en premsa). Lengua inicial y adquisición del catalán en las aulas de acogida. Aula Abierta. Universidad de Oviedo.

Vila, I., Canal, I., Mayans, P., Perera, S., Serra, J.M. i Siqués, C. (en premsa). Les aules d’acollida de l’educació primària i secundària obligatòria de Catalunya: un estudi comparatiu. Catalan Review, 47.

Downloads

Published

2020-03-25

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling