Àlber programme: A tool to attend the diversity in the classroom
Abstract
Since 2001-2002, Princep de Viana primary school in Lleida made a project together with a professor of the University of Lleida. The main objective was to dessign and to avaluate a preventive program for the all children to develop basic skills. The purpose was that pupils should learn to “think” and to “live together”. This is a proposal to work basic skills to attend all needs and diversity of the all children
References
BRONFENBRENNER, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
CARPENA, A. (2003). Educación socioemocional en la etapa de primaria. Materiales prácticos y de reflexión. Barcelona: Octaedro.
CUOMO, N. (2004). Conferència de les Jornades d’Educació Inclusiva. Vic.
DE LA TORRE, S. (2000). “Currículum para el cambio”. En ESTEBARANZ, A: Construyendo el cambio: perspectivas y propuestas de innovación educativa. pp. 151-178. Sevilla: Universidad de Sevilla.
DE PUIG, I. (2003). Persensar. Percebre, sentir i pensar. Vic: Eumo.
DÍEZ NAVARRO, Mª.C. (1995) (1ª ed.). La oreja verde de la escuela. Trabajo por proyectos y vida cotidiana en la escuela infantil. Madrid: Ediciones de la Torre.
GARDNER, H. (1993). La mente no escolarizada. Cómo piensan los niños y cómo deberían enseñar las escuelas. Barcelona: Paidós.
GARDNER, H. (2000). Proyecto Spectrum. Tomo I: Construir sobre las capacidades infantiles. Madrid: Morata.
GIMENO, J. (1999). “La construcción del discurso acerca de la diversidad y sus prácticas (II)”. Aula de Innovación Educativa, 81, 67-72.
GIMENO, J, (2003). El alumno como invención. Madrid: Morata.
JOVÉ, G. (coord.) et al. (2006). Desig d’alteritat. Programa Àlber: una eina per a l’atenció a la diversitat a l’aula. Lleida: Pagès editors. IX Premi Batec a la recerca i innovació educatives, 2005.
JOVÉ, G. Emocionar-nos per l’aprenentatge, apassionar-nos per l’ensenyament. Conferència Inaugural d’inici de curs 2006-2007, 13 de setembre de 2006. Balaguer.
LIPMAN, M. (1998). Pensamiento complejo y educación. Madrid: Ed. de la Torre.
MOLINA, S. (2001). “Necesidades educativas especiales: aproximación conceptual”. En Enciclopedia Psicopedagógica de necesidades educativas especiales I. Pp. 219-244. Málaga: Aljibe.
PERKINS, D. (1995). La escuela inteligente: del adiestramiento de la mente a la educación de la mente. Barcelona: GEDISA.
RENOM, A. (2003). Educación emocional. Programa para la primaria. Barcelona: Praxis.
TIMONEDA, C i PÉREZ, F. (1999). Neuropsicopedagogía ¿Es lo que parece? Girona: Editorial Anorien.
TIMONEDA, C. i PÉREZ, F. (2000). Neuropsicopedagogía. Cognición, Emoción y Conducta. Girona: Universitat.
TIMONEDA, C. (2006). La senzillesa d’aprendre. Una visió pràctica de les dificultats d’aprenentatge. Girona: CCG Edicions.
VERGNAUD, G. (1991). El niño, las matemáticas y la realidad. Problemas de la enseñanza de las matemáticas en la escuela primaria. México: Trillas.
WEHMEYER, M. (2003). “Autodeterminació i accés al currículum general. Promoure l’autodeterminació i l’accés al currículum general”. Suports, vol. 7, nº 2, pp. 78-90.
WRAY, D.; LEWIS, M. (2000). Aprender a leer y escribir textos de información. Madrid: Morata.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.