Àlber programme: A tool to attend the diversity in the classroom

Authors

  • Glòria Jové Monclús Titular teacher. Faculty of Education Sciences of the University of Lleida
  • Sílvia Cano Moroba Educational psychologist and researcher in training. Faculty of Education Sciences of the University of Lleida

Abstract

Since 2001-2002, Princep de Viana primary school in Lleida made a project together with a professor of the University of Lleida. The main objective was to dessign and to avaluate a preventive program for the all children to develop basic skills. The purpose was that pupils should learn to “think” and to “live together”. This is a proposal to work basic skills to attend all needs and diversity of the all children

References

BISQUERRA, R. (2003). “Educación emocional y competencias básicas para la vida”. Revista de Investigación Educativa, vol. 21, nº 1, pp. 7-43.

BRONFENBRENNER, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós.

CARPENA, A. (2003). Educación socioemocional en la etapa de primaria. Materiales prácticos y de reflexión. Barcelona: Octaedro.

CUOMO, N. (2004). Conferència de les Jornades d’Educació Inclusiva. Vic.

DE LA TORRE, S. (2000). “Currículum para el cambio”. En ESTEBARANZ, A: Construyendo el cambio: perspectivas y propuestas de innovación educativa. pp. 151-178. Sevilla: Universidad de Sevilla.

DE PUIG, I. (2003). Persensar. Percebre, sentir i pensar. Vic: Eumo.

DÍEZ NAVARRO, Mª.C. (1995) (1ª ed.). La oreja verde de la escuela. Trabajo por proyectos y vida cotidiana en la escuela infantil. Madrid: Ediciones de la Torre.

GARDNER, H. (1993). La mente no escolarizada. Cómo piensan los niños y cómo deberían enseñar las escuelas. Barcelona: Paidós.

GARDNER, H. (2000). Proyecto Spectrum. Tomo I: Construir sobre las capacidades infantiles. Madrid: Morata.

GIMENO, J. (1999). “La construcción del discurso acerca de la diversidad y sus prácticas (II)”. Aula de Innovación Educativa, 81, 67-72.

GIMENO, J, (2003). El alumno como invención. Madrid: Morata.

JOVÉ, G. (coord.) et al. (2006). Desig d’alteritat. Programa Àlber: una eina per a l’atenció a la diversitat a l’aula. Lleida: Pagès editors. IX Premi Batec a la recerca i innovació educatives, 2005.

JOVÉ, G. Emocionar-nos per l’aprenentatge, apassionar-nos per l’ensenyament. Conferència Inaugural d’inici de curs 2006-2007, 13 de setembre de 2006. Balaguer.

LIPMAN, M. (1998). Pensamiento complejo y educación. Madrid: Ed. de la Torre.

MOLINA, S. (2001). “Necesidades educativas especiales: aproximación conceptual”. En Enciclopedia Psicopedagógica de necesidades educativas especiales I. Pp. 219-244. Málaga: Aljibe.

PERKINS, D. (1995). La escuela inteligente: del adiestramiento de la mente a la educación de la mente. Barcelona: GEDISA.

RENOM, A. (2003). Educación emocional. Programa para la primaria. Barcelona: Praxis.

TIMONEDA, C i PÉREZ, F. (1999). Neuropsicopedagogía ¿Es lo que parece? Girona: Editorial Anorien.

TIMONEDA, C. i PÉREZ, F. (2000). Neuropsicopedagogía. Cognición, Emoción y Conducta. Girona: Universitat.

TIMONEDA, C. (2006). La senzillesa d’aprendre. Una visió pràctica de les dificultats d’aprenentatge. Girona: CCG Edicions.

VERGNAUD, G. (1991). El niño, las matemáticas y la realidad. Problemas de la enseñanza de las matemáticas en la escuela primaria. México: Trillas.

WEHMEYER, M. (2003). “Autodeterminació i accés al currículum general. Promoure l’autodeterminació i l’accés al currículum general”. Suports, vol. 7, nº 2, pp. 78-90.

WRAY, D.; LEWIS, M. (2000). Aprender a leer y escribir textos de información. Madrid: Morata.

Downloads

Published

2020-03-27

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling