Review of the situation of integration of children with special needs in Catalunya, and proposals towards an inclusive education
DOCUMENTS: Inclusive School
Abstract
In this document, the Catalan Association of the Educational Psychology and Social Work Advisory Teams, tries to make an overlook to the situation of integration of children with special needs in infant, primary and secondary schools. We talk about the different kinds of schooling for children with special needs: in mainstream schools, in special schools, in special units in ordinary schools,... We also have tried to point out the more important issues to work towards an inclusive education in all the stages in our educational system. At the end, we underline the rol of the Educational Psychologist in an inclusive educational system.
References
AADD (2004) Modalitats d’inclusió escolar dels alumnes amb discapacitat a debat. Aportacions. Jornades de 18 de desembre del 2004, organitzades per ACPEAP, FaPaC i Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva
AAVV (2000) Com ens ho fem? Propostes per educar en la diversitat. Barcelona: Graó
AAVV (2001) Estrategias organizativas de aula. Propuestas para atender la diversidad. Barcelona: Laboratorio Educativo/Graó
AAVV (2004) La escuela inclusiva. Prácticas y reflexiones. Barcelona: Graó
Ainscow, M (1995) Necesidades educativas en el aula. Madrid: Narcea
Ainscow, M i altres (2001) Crear condiciones para la mejora del trabajo. Madrid: Narcea
Ainscow, M (2001) Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea
Ainscow, M (2001) Hacia escuelas eficaces para todos. Madrid: Narcea
Arnaiz, P (2003) Educación inclusiva: una escuela para todos. Málaga: Aljibe
Booth, T; Ainscow, M (2002) Guia para la evaluación y mejora de la Educación inclusiva (Index of Inclusion). Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva. Universidad Autónoma de Madrid
Company, M. (1997) Una escola per a tots. La socialització de l’alumnat amb necessitats educatives específiques Barcelona: Edicions 62
Cuomo, N.(1992) La integración escolar. Dificultades de aprendizaje o dificultades de enseñanza. Madrid: Aprendizaje/Visor.
Delgado, F (Coord) (1996) La escuela que incluye las diferencias, excluye las desigualdades. Congreso de CEAPA sobre las necesidades educativas especiales. Madrid: Ed Popular
Ford, A i altres (1999) Educació inclusiva: donar sentit al curriculum Suports, num 2. Octubre 1999.
Hanko,G (1993) Las necesidades educativas especiales en las aulas ordinarias. Madrid: Paidos
Lopez Melero, M. (1990) La integración escolar, otra cultura. Malaga: Consejería de Educación y Ciencia. Junta de Andalucía
Monereo, C (Coord) (1998) Instantànies. Projectes per atendre la diversitat educativa. Barcelona: Edicions 62
Puigdellivol, I (coord) (1993) Necessitats educatives especials. Vic: Eumo
Puigdellivol, I (1998) La educación especial en la escuela integrada. Una perspectiva desde la diversidad. Barcelona: Graó
Puigdellívol, I, De l’educació especial a l’escola inclusiva: vint-i-cinc anys de Guix i integració educativa, Guix núm. 285, juny 2002, pp 67-73
Pujolas, P (2002) Aprendre junts alumnes diferents. Vic: Eumo
Stainback, S; Stainback, W (1999) Aulas inclusivas. Un nuevo modo de enfocar y vivir el currículo. Madrid: Narcea
Tharp, R G.; Estrada, P; Stoll Dalton, S; Yamauchi, L A. (2002) Transformar la enseñanza. Excelencia, equidad, inclusión y armonía en las aulas y las escuelas. Barcelona: Paidos
Vlanchou, A (1999) Caminos hacia una educación inclusiva. Madrid: La Muralla
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.