Psychopedagogical diagnosis and intervention: a vision from the Humanist-Strategic Model
Abstract
.
References
Damasio A. (1994) Descarte’s error: Emotion, reason and the brain. New York: Grosset&Putnam.
Das JP, Kirby JR, Jarman RF. (1979) Simultaneous and successive cognitive processes. New York: Academic Press.
Das JP, Naglieri JA, Kirby JR. (1994) Assessment of cognitive processes. The PASS theory of intelligence. Massachusets: Allyn & Bacon / Simon & Schuster, Inc.
Das JP, Kar R, Parrila RK. (1996) Cognitive planning. The psychological basis of intelligent behavior. London: Sage Publications Ltd; 1996.
Das JP, Garrido MA, González M, Timoneda C, Pérez-Álvarez F. Dislexia y dificultades de lectura. Barcelona: Paidós, 2001.
Goleman D. (1997) El punto ciego. Psicología del autoengaño. Barcelona: Plaza & Janés Editores SA.
LeDoux JE, Sakaguchi A, Reis DJ. Subcortical efferent projections from the medial geniculate nucleus mediate emotional responses conditioned by acoustic stimuli. J Neuroscience 1984; 4: 683-698.
LeDoux JE, Sakaguchi A, Iwata J, Reis DJ. Interruption of projections from the medial geniculate body to an archi-neostriatal field disrupts the classical conditioning of emotional responses to acoustic stimuli in the rat. Neuroscience 1986; 17: 615-627.
LeDoux JE. Emotion. En: Plum F. Ed. Hanbook of Physiology. The Nervous System: Higher Functions of the Brain. Behesda: MD American Physiological Society; 1987. p. 419-460.
LeDoux JE, Romanski LM, Xagoraris AE. Indelibility of subcortical emotional memories. J Cognitive Neuroscience 1989;1:238-243.
LeDoux JE, Farb CF, Ruggiero DA. Topographic organization of neurons in the acoustic thalamus that project to the amygdala. J Neuroscience 1990; 10:1043-1054.
Madanes C. (1985) Finding a humorous alternative. In: Zeig JK. Ed. Ericksonian Psychotherapy. Vol. II: Clinical Applications. New York: Brunner / Mazel, P. 24-43.
Minuchin S. (1974) Families and Family Therapy. Harvard University Press: Cambridge, Mass.
Naglieri JA, Das JP. (1997) Das-Naglieri Cognitive Assessment System. Chicago: Riverside Publishing.
Pérez-Alvarez F, Timoneda Gallart C. (1995) Procesamiento cognitivo y epilepsia. Rev Neurol; 23 (Supl.3): S444
Pérez-Alvarez F, Timoneda Gallart C. (1996) Trastornos paroxísticos no epilépticos. Crisis psicógenas. Rev Neurol; 24:1153.
Pérez-Alvarez F, Timoneda C. (1996) Epilepsia y aprendizaje. Rev Neurol ; 24: 1128-9.
Pérez-Alvarez F, Timoneda C. (1997) Distonía paroxística del sueño. Rev Neurol; 25: 1447.
Pérez-Alvarez F, Timoneda Gallart C, Alabau J, Hernández J, Baus J, García MA. (1999) Neuropsicosomatismos: Un reto diagnóstico. Rev Neurol; 28 (Supl.): 207.
Pérez-Alvarez F, Timoneda C. (1998) Neuropsicopedagogia. ¿Es como parece?. Barcelona: Editorial Textos Universitarios Sant Jordi.
Pérez-Alvarez F, Timoneda C, Font X, Mayoral S. (1998) Inteligencia PASS y Síndrome de Williams. Rev. Neurol; 28: (Supl): 201.
Pérez-Alvarez F, Timoneda Gallart C. (1999) Paroxismos no neurológicos y neuropsicosomatismos. Procesamiento cerebral cognitivo y emocional. Rev Neurol; 29 (Supl.): 548.
Pérez-Alvarez F, Timoneda C. (1999) Cognición, emoción y conducta. Rev Neurol; 29:26-33.
Pérez-Alvarez F, Timoneda C. (1999) Fenotipos conductuales: Explicación cognitiva y emocional. Rev. Neurol; 29:1153-1159.
Pérez-Alvarez F, Timoneda Gallart C. (1999) El PASS y la disfasia, dislexia e hiperquinético. Rev Neurol; 28 (Supl.): 193.
Pérez-Alvarez F, Timoneda Gallart C. (1999) El hiperquinético a la luz del PASS. Rev Neurol; 28: 472-475.
Pérez-Alvarez F, Timoneda Gallart C. (1999) La disfasia y la dislexia a la luz del PASS. Rev Neurol; 28: 688-69.
Pérez-Álvarez F, Timoneda Gallart C. (2000) Disfunción del procesamiento secuencial PASS en la dislexia. Rev Neurol 30:614-619. http://www.revneurol.com/3007/i070614.pdf.
Pérez-Álvarez F, Timoneda C. (2000) NeuroPsicoPedagogía. Cognición, Emoción y Conducta. Girona: Ed. Unidiversitat.
Pérez-Álvarez F, Timoneda Gallart C. (2001) La disfunción cognitiva PASS en el defecto de atención. Rev Neurol 2001; 32:30-7. http://www.revneurol.com/3201/k010030.pdf
Pérez Alvarez F, Timoneda Gallart C. Conductas emocionales como disfunción neurológica. Revista Neurologia 2002; 35: 612-624. http://www.revneurol.com/LinkOut/formMedLine.asp?Refer=2001110&Revista = Revneurol
Rogers C. Rogers, Kohut and Erickson (1987) : A personal perspective on some similarities and differenecs. In: Zeig J. Ed. The evolution of psychotherapy. New York: Brunner / Mazel, pp 179-87.
Rogers C. (1994) El proceso de convertirse en persona. Barcelona, Paidós ,9ªed..
Timoneda Gallart C, Pérez-Alvarez F. (1994) Successive and simultaneous processing in preschool children. Madrid: Book 23rd International Congress of Applied Psychology. pp 156.
Timoneda Gallart C, Pérez-Alvarez F. (1994) Processament de la informació en preescolars. Girona: Llibre X Jornada Cloenda Curs Acadèmic 1993-1994 pp 31.
Timoneda Gallart C, Pérez-Alvarez F. (1995) Procesos cognitivos y epilepsia. En: La Educación: Reto del Tercer milenio. Barcelona: Institució Familiar d’Educació; pp 209.
Timoneda Gallart C, Pérez-Alvarez F. (1995) Procesamiento simultáneo y secuencial en preescolares. Acta Pediatr Esp; 53:503-508.
Timoneda C, Pérez-Alvarez F. (1995) Valoración de la aptitud escolar con el K-ABC: Una nueva perspectiva. Rev Esp Pediatr; 51: 125-30.
Timoneda C, Pérez-Alvarez F. (1995) Capacidad intelectual y el K-ABC. Rev Esp Pediatr; 51: 425-9.
Timoneda Gallart C, Pérez-Alvarez F. (1995) El K-ABC en preescolares de nuestro país. Revista Investigación Educativa; nº 25: 35-44.
Timoneda C, Pérez-Alvarez F. (1996) Las dificultades de lenguaje a la luz del K-ABC. An Esp Pediatr; 45: 471-4.
Timoneda C, Pérez-Alvarez F. (1997) Neuropsicopedagogia. Aprender: ¿Qué y cómo?.2ªed. Girona: Editorial Unidiversitat .
Timoneda C, Pérez-Álvarez F, Casadevall R, Fabregas M. (1999) Un modelo educativo: El modelo Humanista – Estratégico. Revista Investigación Educativa; 17 (nº2).
Watzlawick P.(1978) The language of change. New York: Basic Books.
Watzlawick P. (1982) Erickson’s contribtion to the interactional view of psychotherapy. In: Zeig JK. Ed. Ericksonian Approaches to Hypnosis and Psychotherapy. New York: Brunner / Mazel, . P. 147-154.
Watzlawick P, Beavin JH, Jackson DT. (1983) Teoría de la comunicación humana. 3ª ed. Barcelona: Herder.
Watzlawick P.(1985) Hypnotherapy without trance. In: Zeig JK. Ed. Ericksonian Psychotherapy. Vol. I. Structures. New York: Brunner / Mazel. P. 210-233.
Watzlawick P. (1994) Cambio. Barcelona: Herder.
Watzlawick P. (1995) El arte de amargarse la vida. Barcelona. Herder.
Zeig J. (1985) Experiencing Erickson. An introduction to the man and his work. New York: Brunner/Mazel.
Zeig J. (1987) The evolution of psychotherapy. New York: Brunner / Mazel.
Das JP, Kirby JR, Jarman RF. (1979) Simultaneous and successive cognitive processes. New York: Academic Press.
Das JP, Naglieri JA, Kirby JR. (1994) Assessment of cognitive processes. The PASS theory of intelligence. Massachusets: Allyn & Bacon / Simon & Schuster, Inc.
Das JP, Kar R, Parrila RK. (1996) Cognitive planning. The psychological basis of intelligent behavior. London: Sage Publications Ltd; 1996.
Das JP, Garrido MA, González M, Timoneda C, Pérez-Álvarez F. Dislexia y dificultades de lectura. Barcelona: Paidós, 2001.
Goleman D. (1997) El punto ciego. Psicología del autoengaño. Barcelona: Plaza & Janés Editores SA.
LeDoux JE, Sakaguchi A, Reis DJ. Subcortical efferent projections from the medial geniculate nucleus mediate emotional responses conditioned by acoustic stimuli. J Neuroscience 1984; 4: 683-698.
LeDoux JE, Sakaguchi A, Iwata J, Reis DJ. Interruption of projections from the medial geniculate body to an archi-neostriatal field disrupts the classical conditioning of emotional responses to acoustic stimuli in the rat. Neuroscience 1986; 17: 615-627.
LeDoux JE. Emotion. En: Plum F. Ed. Hanbook of Physiology. The Nervous System: Higher Functions of the Brain. Behesda: MD American Physiological Society; 1987. p. 419-460.
LeDoux JE, Romanski LM, Xagoraris AE. Indelibility of subcortical emotional memories. J Cognitive Neuroscience 1989;1:238-243.
LeDoux JE, Farb CF, Ruggiero DA. Topographic organization of neurons in the acoustic thalamus that project to the amygdala. J Neuroscience 1990; 10:1043-1054.
Madanes C. (1985) Finding a humorous alternative. In: Zeig JK. Ed. Ericksonian Psychotherapy. Vol. II: Clinical Applications. New York: Brunner / Mazel, P. 24-43.
Minuchin S. (1974) Families and Family Therapy. Harvard University Press: Cambridge, Mass.
Naglieri JA, Das JP. (1997) Das-Naglieri Cognitive Assessment System. Chicago: Riverside Publishing.
Pérez-Alvarez F, Timoneda Gallart C. (1995) Procesamiento cognitivo y epilepsia. Rev Neurol; 23 (Supl.3): S444
Pérez-Alvarez F, Timoneda Gallart C. (1996) Trastornos paroxísticos no epilépticos. Crisis psicógenas. Rev Neurol; 24:1153.
Pérez-Alvarez F, Timoneda C. (1996) Epilepsia y aprendizaje. Rev Neurol ; 24: 1128-9.
Pérez-Alvarez F, Timoneda C. (1997) Distonía paroxística del sueño. Rev Neurol; 25: 1447.
Pérez-Alvarez F, Timoneda Gallart C, Alabau J, Hernández J, Baus J, García MA. (1999) Neuropsicosomatismos: Un reto diagnóstico. Rev Neurol; 28 (Supl.): 207.
Pérez-Alvarez F, Timoneda C. (1998) Neuropsicopedagogia. ¿Es como parece?. Barcelona: Editorial Textos Universitarios Sant Jordi.
Pérez-Alvarez F, Timoneda C, Font X, Mayoral S. (1998) Inteligencia PASS y Síndrome de Williams. Rev. Neurol; 28: (Supl): 201.
Pérez-Alvarez F, Timoneda Gallart C. (1999) Paroxismos no neurológicos y neuropsicosomatismos. Procesamiento cerebral cognitivo y emocional. Rev Neurol; 29 (Supl.): 548.
Pérez-Alvarez F, Timoneda C. (1999) Cognición, emoción y conducta. Rev Neurol; 29:26-33.
Pérez-Alvarez F, Timoneda C. (1999) Fenotipos conductuales: Explicación cognitiva y emocional. Rev. Neurol; 29:1153-1159.
Pérez-Alvarez F, Timoneda Gallart C. (1999) El PASS y la disfasia, dislexia e hiperquinético. Rev Neurol; 28 (Supl.): 193.
Pérez-Alvarez F, Timoneda Gallart C. (1999) El hiperquinético a la luz del PASS. Rev Neurol; 28: 472-475.
Pérez-Alvarez F, Timoneda Gallart C. (1999) La disfasia y la dislexia a la luz del PASS. Rev Neurol; 28: 688-69.
Pérez-Álvarez F, Timoneda Gallart C. (2000) Disfunción del procesamiento secuencial PASS en la dislexia. Rev Neurol 30:614-619. http://www.revneurol.com/3007/i070614.pdf.
Pérez-Álvarez F, Timoneda C. (2000) NeuroPsicoPedagogía. Cognición, Emoción y Conducta. Girona: Ed. Unidiversitat.
Pérez-Álvarez F, Timoneda Gallart C. (2001) La disfunción cognitiva PASS en el defecto de atención. Rev Neurol 2001; 32:30-7. http://www.revneurol.com/3201/k010030.pdf
Pérez Alvarez F, Timoneda Gallart C. Conductas emocionales como disfunción neurológica. Revista Neurologia 2002; 35: 612-624. http://www.revneurol.com/LinkOut/formMedLine.asp?Refer=2001110&Revista = Revneurol
Rogers C. Rogers, Kohut and Erickson (1987) : A personal perspective on some similarities and differenecs. In: Zeig J. Ed. The evolution of psychotherapy. New York: Brunner / Mazel, pp 179-87.
Rogers C. (1994) El proceso de convertirse en persona. Barcelona, Paidós ,9ªed..
Timoneda Gallart C, Pérez-Alvarez F. (1994) Successive and simultaneous processing in preschool children. Madrid: Book 23rd International Congress of Applied Psychology. pp 156.
Timoneda Gallart C, Pérez-Alvarez F. (1994) Processament de la informació en preescolars. Girona: Llibre X Jornada Cloenda Curs Acadèmic 1993-1994 pp 31.
Timoneda Gallart C, Pérez-Alvarez F. (1995) Procesos cognitivos y epilepsia. En: La Educación: Reto del Tercer milenio. Barcelona: Institució Familiar d’Educació; pp 209.
Timoneda Gallart C, Pérez-Alvarez F. (1995) Procesamiento simultáneo y secuencial en preescolares. Acta Pediatr Esp; 53:503-508.
Timoneda C, Pérez-Alvarez F. (1995) Valoración de la aptitud escolar con el K-ABC: Una nueva perspectiva. Rev Esp Pediatr; 51: 125-30.
Timoneda C, Pérez-Alvarez F. (1995) Capacidad intelectual y el K-ABC. Rev Esp Pediatr; 51: 425-9.
Timoneda Gallart C, Pérez-Alvarez F. (1995) El K-ABC en preescolares de nuestro país. Revista Investigación Educativa; nº 25: 35-44.
Timoneda C, Pérez-Alvarez F. (1996) Las dificultades de lenguaje a la luz del K-ABC. An Esp Pediatr; 45: 471-4.
Timoneda C, Pérez-Alvarez F. (1997) Neuropsicopedagogia. Aprender: ¿Qué y cómo?.2ªed. Girona: Editorial Unidiversitat .
Timoneda C, Pérez-Álvarez F, Casadevall R, Fabregas M. (1999) Un modelo educativo: El modelo Humanista – Estratégico. Revista Investigación Educativa; 17 (nº2).
Watzlawick P.(1978) The language of change. New York: Basic Books.
Watzlawick P. (1982) Erickson’s contribtion to the interactional view of psychotherapy. In: Zeig JK. Ed. Ericksonian Approaches to Hypnosis and Psychotherapy. New York: Brunner / Mazel, . P. 147-154.
Watzlawick P, Beavin JH, Jackson DT. (1983) Teoría de la comunicación humana. 3ª ed. Barcelona: Herder.
Watzlawick P.(1985) Hypnotherapy without trance. In: Zeig JK. Ed. Ericksonian Psychotherapy. Vol. I. Structures. New York: Brunner / Mazel. P. 210-233.
Watzlawick P. (1994) Cambio. Barcelona: Herder.
Watzlawick P. (1995) El arte de amargarse la vida. Barcelona. Herder.
Zeig J. (1985) Experiencing Erickson. An introduction to the man and his work. New York: Brunner/Mazel.
Zeig J. (1987) The evolution of psychotherapy. New York: Brunner / Mazel.
Downloads
Published
2003-11-01
Issue
Section
Educational Psychology and Counselling
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.