Educational success and poverty: searching for paths to social inclusion

Authors

  • Jordi Longás Mayayo Grup de recerca consolidat PSITIC. Universitat Ramon Llull
  • Cesar González Saavedra Grup de recerca consolidat PSITIC. Universitat Ramon Llull
  • Pilar Dotras Ruscalleda Grup de recerca consolidat PSITIC. Universitat Ramon Llull

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi59504938

Keywords:

Educational success, school failure, child poverty, inclusion, educational programs

Abstract

The link between child poverty and school failure poses a very important challenge for the Spanish and Catalan Educational System. The chronification of poverty and the worrying results in early school dropout challenges the effectiveness of public policies and the real capacity of the Educational System to confront it. Both, the evolution of the inclusion concept and the strategies that aim to improve educational equity consider the situations of educational needs linked to risk of social exclusion. However, the complexity of the phenomenon that arises forces us to broaden the perspective of public policies and social and educational action from school and beyond school. As a result of this approach that aims to address the multidimensionality of poverty and educational success, which is an emerging field, the research analyzes from a qualitative approach a sample of 30 programs in 9 Autonomous Communities that, from different points of view and emphases, aim to improve educational success and social inclusion. The results show 2 main types of programs: some focused on strengthening cultural capital with special emphasis on different modalities of educational reinforcement; and others focused on the development of social capital, with activities of greater cultural and relational content and, sometimes, with community support. The majority of activities are promoted by social entities, focused on meeting needs, and their forelegs community or transversal in nature than would be advisable from criteria of sustainability and social transformation.

References

Amar, M. (2018). Pierre Bourdieu: por una sociología sobre el Estado y las políticas educativas. Praxis Educativa. Universidad Estadual de Ponta Grossa, (13), 145-153. https://www.redalyc.org/jatsRepo/894/89455414008/html/

Azorín, C., i Muijs, D. (2017). Networks and collaboration in Spanish education policy.Educational Research, 59 (3), 1-24.https://doi.org/10.1080/00131881.2017.1341817

Bernardi, F. i Cebolla, H. (2014). Clase social de origen y rendimiento escolar como predictores de las trayectorias educatives. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 146: 3-22. http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.146.3

Bonal, X. (dir), Castejón, A., Zancajo, A. i Castel, J.L. (2015). Equitat i Resultats Educatius a Catalunya: Una mirada a partir de PISA 2012. Informes Breus núm. 60. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

Booth, T. i Ainscow, M. (2000).Index for Inclusion. Developing learning and participation in schools. Bristol: Centre for Studies on Inclusive Education.

Bourdieu, P. (2018). Las estrategias de reproducción social. Siglo XXI.

Bourdieu, P. (2011). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI.

Coleman, J. (1988). Social Capital in the Creation of Human Capital. American Journal of Sociology, 94: 95-120.

Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya (2014). Inclusió. Projecte de convivència i èxit educatiu. Generalitat de Catalunya. http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0025/f78b5e50-4051-4d8397bd83a62ca2cb7c/inclusio.pdf

Díaz-Gibson, J., Civís, M., Longás, J., i Riera, J. (2017). Projectes d’innovació educativa comunitària: ingredients d’èxit i reptes. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

Díaz-Gibson, J., Longás, J., Prats, M.A., Ojando, E. i Riera, J.(2018). Tejiendo los Hilos del Éxito Escolar. Hacia un modelo interconectado para impulsar el éxito de nuestros estudiantes. Revista de currículum y formación del profesorado, 2(2). DOI:10.30827/profesorado.v22i2.7847

Dotras, P. (2016). Universitat i inclusió: contribució a l’establiment d’indicadors de canvi. [Tesi doctoral]. URL. http://hdl.handle.net/10803/352464

Flores, R., Gómez, M. i Renes, V. (2016). La transmisión intergeneracional de la pobreza: factores, procesos y propuestas para la intervención. Madrid: Fundación FOESSA.

Freire, P. (2012). Pedagogía de la autonomía. Fondo de Cultura Económica.

Garrido, R., Gallo-Rivera, M. i Martínez-Gautier, D. (2020). ¿Cuáles son y cómo operan los determinantes del fracaso escolar? Replanteando las políticas públicas para el caso de España y sus regiones. Revista Internacional de Ciencias del Estado y de Gobierno / International Journal of State and Government Sciencias. (4): 509-540. http://www.riceg.org/index.php/riceg/article/view/31

Generalitat de Catalunya. “Decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu”. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya [19.10.2017], núm 7477, pp. 1-18.

González, C. i Longás, J. (2022). Educación social, educación y democracia desde la teoría del posicionamiento social. Educació Social. Revista d'intervenció socioeducativa. (81), 79-97. https://hdl.handle.net/11162/238867

Longás, J. i Cussó, I. (2018). Educación y pobreza infantil: razones para la exigibilidad de un derecho fundamental. Revista de Educación Social, (68), 45-63. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/330279/428687

Longás, J. i Civís, M. (2019). Xarxes de corresponsabilitat socioeducativa. Dins Riera, J.(Ed.), Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari 2018. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

Longás, J., Civís, M. i Riera, J. (2013). Refuerzo escolar e inclusión educativa: propuesta teórico-práctica a partir de la experiencia de apoyo al éxito escolar del programa Caixaproinfancia. Revista de Educación Inclusiva, 6 (2), 106-124.

M.E.C. (2011). Plan PROA. Plan de refuerzo, orientación y apoyo. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

Mazzoli, L. i Todd, L. (2016). Poverty Proofing the School Day: Evaluation and Development Report. Newcastle: Newcastle University.

OCDE (2023). Panorama de la Educación. Indicadores de la OCDE 2023. Informe Español. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://www.educacionyfp.gob.es/inee/indicadores/indicadoresinternacionales/ocde.html

Pérez, M. (2019). Panorama del tercer sector durante la crisis. VIII Informe sobre Exclusión y Desarrollo Social en España. FOESSA: 2-45. http://www.plataformatercersector.es/sites/default/files/20190612%20VIII%20Informe-FOESSA-2019

Soresi, S., Nota, L., i Wehmeyer, M. (2011). Community Involvement in Promoting Inclusion, Participation and Self‐Determination. International Journal of Inclusive Education, 15, 15-28. https://doi.org/10.1080/13603116.2010.496189

UNESCO (2020). Education in a post-COVID world: Nine ideas for public action. https://www.unesco.org/en/articles/education-post-covid-world-nine-ideaspublic-action

Unió Europea.2015/C 417/05, conclusiones del Consejo sobre reducción del abandono escolar prematuro y el fomento del rendimiento educativo. Diari Oficial de la Unió Europea, [15.12.2015], núm. C 417/36(https://eur lex.europa.eu/legalcontent/ES/TXT/?uri=celex%3A52015XG1215%2803%29)

Published

2023-11-20

Issue

Section

MONOGRAHIC "School System and young people in situations of social exclusion"