Impact and quality of life in families of children with intellectual disabilities.

Some notes about the intervention

Authors

  • Sílvia Cortés i Mollà University of Valencia

Keywords:

Family, Intellectual disability, psychopedagogical advice

Abstract

In this article we will try to do a bibliographical review about how is the impact in families when they get the birth of a child with intellectual disabilities. We will approach the concepts of intellectual disability, family and quality of life to understand what the implications or impact this news has on families, trying to blur the different phases and crises that are happening, to end with some considerations for practice.

References

Arroyave, M. M., & Freyle, M. L. (2009). La autodeterminación en adolescentes con discapacidad intelectual. Innovar, 53-64.

Córdoba, L., & Soto, G. (2007). Familia y discapacidad: intervención en crisis desde el modelo ecológico. Psicología Conductual, 15(3), 525-541.

Espadá, M.C., & Grau, C. (2012). Estrategias de afrontamiento en padres de niños con cáncer. Psicooncología, 9(1), 25-40.

APPS (2005). Los hermanos opinan. Madrid: FEAPS, 1ª ed. En castellano.

González-del-Yerro, A., Simón, C., Cagigal, V. & Blas, E. (2013). La caliad de vida de las familias de personas con discapacidad intelectual. Un estudio qualitatico realizado en la Comunidad de Madrid. Revista Electrónica de Orientación y Psicopedagogia, 24(1), 93-109.

Gràcia, M., & Vilaseca, R. (2008). Cómo mejorar la calidad de vida de las familias de niños con discapacidad intelectual: algunas propuestas. Siglo Cero, 39(226), 44-62.

Grau, C. & Fernández, M. (2010). Familia y enfermedad crónica pediátrica. Anales Sis San Navarra, 33(2), 203-212.

FEAPS. Calidad de Vida Familiar. En PDF: http://www.feaps.org/archivo/centrodocumental/doc_download/ 497-calidad-de-vida-familiar.html

Iriarte, C., & Ibarrola-García, S. (2010). Bases para la intervención emocional con hermanos de niños con discapacidad intelectual. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(1), 373- 410

Lizasoain, O. (2007). Impacto que puede conllevar tener un hermano con discapacidad: factores condicionantes y pautas de intervención. Siglo 0 Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 38 (3), 69-88

Lizasoáin, O., & Onieva, C. E. (2010). Un estudio sobre la fratría ante la discapacidad intelectual. Intervención Psicosocial, 19(1), 89-99.

Lozano, M. & Pérez, I. (2000). Necesidades de la familia de las personas con retraso mental y necesidades de apoyo generalizado. En Verdugo, M.A. (dir.), Familias y discapacidad intelectual (pp.199- 225). Madrid: FEAPS.

Ponce, A. (2007). Talleres de Hermanos. Tres propuestas de intervención con hermanos de personas con discapacidad intelectual. Madrid: FEAPS, Cuadernos de Buenas Prácticas.

Verdugo, M.A. (2000). Familia y Calidad de Vida. En Verdugo, M.A. (dir.), Familias y discapacidad intelectual (pp.199-225). Madrid: FEAPS.

Zapata, A., Bastida, M., Quiroga, A., Charra, S., & Leiva, J. M. (2013). Evaluación del bienestar psicológico y estrategias de afrontamiento en padres con niños o adolescentes con retraso mental leve. Psiencia. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 5(1), 15-23.

Published

2014-11-01

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling