Men in Dialogue: New alternative masculinities preventing gender-based violence througout education

Authors

  • Oriol Ríos Homes en Diàleg

Abstract

Men in Dialogue (Homes en Diàleg) is an association of egalitarian men that was born in 2007 with the aim of opening spaces of dialogue and promote educational actions that made the new masculinities visible. In these years of existence the association has had a significant impact which has already been collected by the press and some scientific publications. The basis of its work is those relevant aspects that scientific research on masculinity and education raises about preventing gender violence, bullying and homophobia. These aspects are models of attraction, the language of ethics and the language of desire and new alternative masculinities. This article will describe in detail all these aspects and their translation in the actions carried out by Men in Dialogue.

References

Altable, Ch. (2000). Educación sentimental y erótica para adolescentes. Madrid: Miño y Dávila.

Brullet, C. & Subirats, M. (1988). Rosa y Azul. La transmisión de los géneros en la escuela mixta. Madrid: Alianza.

COGAM. (2005). Homofobia en el sistema educativo. Madrid: COGAM.

Connell, R. W. (1983). Which way is up? Essays on sex, class and culture. Sydney, Australia: Allen and Unwin.

Connell, R. W. (2005). Globalization, imperialism, and masculinities. A Handbook of studies on men & masculinities. Thousand Oaks, CA: Sage

Duque, E. (2006). Aprendiendo para el amor o para la violencia. Las relaciones en las discotecas. Barcelona: El Roure Ciencia.

Feminario de Alicante. (1987). Elementos para una educación no sexista. Alicante: Víctor Orenga.

Flecha, A., & Puigvert, L. (2010). Contributions to social theory from dialogic feminism. In P. Chapman (Ed.), Teaching social theory (pp.161-174). New York, NY: Peter Lang.

Flecha, R., Puigvert, L. & Ríos, O. (2013). The New Alternative Masculinities and the Overcoming of Gender Violence. International and Multidisciplinar Journal of Social Sciences, 2 (1), 88-113

Giddens, A. (1995). La transformación de la intimidad. Sexualidad, amor y erotismo en las sociedades modernas. Madrid: Cátedra. (p.o 1992)

Gómez, J. (2003). Las relaciones afectivas y sexuales en el segundo ciclo de la Educación Secundaria Obligatoria: Un reto educativo. Tesis doctoral no publicada. Universitat de Barcelona. Barcelona.

Gómez, J. (2004). El amor en la sociedad del riesgo. Barcelona: El Roure.

Gramsci, A. (1986). Cuadernos de la Cárcel: El Risorgimento. Juan Pablos Editor: México. (p.o. 1975)

Kimmel, M. (2000). The Gendered society. New York: Oxford University Press.

Kessler., S; Ashenden, D.J.; Connell, R.W; Dowset, G.W. (1985). Gender relations in a secondary schooling. Sociology of education; 58, January, 34-48.

Klein, J. (2006). An invisible problem: Everyday violence against girls in schools. Theoretical Criminology; 10; 147 – 177.

Lomas, C. (2004). Los chicos también lloran. Identidades masculinas, igualdad entre los sexos y coeducación. Barcelona: Paidós.

Málik, B.; Sánchez, M.F.; Sebastián, A. (2001). Educar y orientar para la igualdad en razón de género. Perspectiva teórica y propuestas de actuación. Madrid: UNED.

Messerschmidt, J. W. (1993). Masculinities and crime: Critique and reconceptualization of theory. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.

Oliver, E. &Valls, R. (2004). Violencia de género. Investigaciones sobre quiénes, porqué y cómo superarla. Barcelona: El Roure Ciencia.

Serrano, A & Iborra, I. (2005). Violencia entre compañeros en la escuela. Madrid: Centro Reina Sofía para el estudio de la violencia.

Straus, M. (2004). Prevalence of violence agaisnt Dating Partners by Male and Female Students Worldwide. Violence Against Women, 10 (7) 790-811.

Subirats, M; Tomé, A. (2007). Balones fuera. Reconstruir los espacios desde la coeducación. Barcelona: Octaedro.

Tomé, A. (2001). La investigación-acción coeducativa con el profesorado y las familias. A Rambla, X. & Tomé, A. (Eds.). Contra el sexismo. Coeducación y democracia en la escuela (pp. 85-92). Madrid: Editorial Síntesis.

Tomé, A.; & Rambla, X. (1997). Quaderns per la coeducació. La coeducació de les identitats masculines a l’educació secundària. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.

Downloads

Published

2013-11-01

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling