Training and professional development in the organizational context

Authors

  • Joaquín Gairín Sallán Psychopedagog. University Autònoma de Barcelona.

Abstract

The development of professional activities of quality demands knowledge, skills and attitudes that are acquired and developed throughout training and professional practice. Training then, is considered necessary and useful as well as a key issue for the professional practice, although it should be clarified their degree of adequacy that is needed, offered and carried out, as well as the sense that it acquires in the current reality. The present contribution revises different training modalities as well as its relation with the professional and institutional activities, presenting as well elements linked with communities of professional practice and with the use that may be made of models for cooperative knowledge creation and management.

References

Armengol, C. i Gairín, J. (2003) (Ed.). Estrategias de formación para el cambio organizacional. Barcelona: Wolters Kluwer.

Armengol, C. i Rodríguez-Gómez, D. (2006). La moderación de redes, algunos aspectos a considerar. En Educar 37, págs 85-100.

Fernández Rodríguez, E. (2009). Aprendizaje experiencial, investigación-acción y creación organizacional de saber: la formación concebida como una zona de innovación profesional. REIFOP, 12 (3), 39-57.

Gairín, J. (2008). Las comunidades formativas de aprendizaje en el contexto institucional. En varios. Las comunidades formativas de aprendizaje: Una experiencia en los institutos normales superiores de Bolivia. La Paz: AECID – Ministerio de Educación de Bolivia.

Gairín, J. (2010) (Ed.). Nuevas Estrategias Formativas para las Organizaciones. Barcelona: Woalters Kluwer.

Gairín, J. (2011) (Coord.) (Ed.). El trabajo colaborativo en red. Actores y procesos en la creación y gestión del conocimiento colectivo. La Coruña: DaVinci.

Gairín, J. (2012) (Ed.). Gestión del conocimiento y desarrollo organizativo: formación y formación corporativa. Madrid: Wolters Kluwer.

Gairín, J. i Rodríguez-Gómez, D. (2010). Fomento del desarrollo profesional mediante redes de creación y gestión del conocimiento: El caso de la facultad de educación de la Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona: FODIP, II Seminario Internacional RELFIDO,1, 59 - 68.

Gairín, J, Rodríguez-Gómez, D. (2012). El Modelo Accelera de creación y gestión del conocimiento en el ámbito educativo. Revista de Educación,357.

Gairín, J, Rodríguez-Gómez, D. i Armengol, C. (2012). Agents and Processes in Knowledge Creation and Management in Educational Organisations. En Hou, H.T. (Ed.). New Research on Knowledge Management Models and Methods. Rijeka: Intech, 333- 354.

Gairín, J. i Rodríguez-Gómez, D. (2013). Escuelas nodo, aprendizaje distribuido y trabajo colaborativo del profesorado. Montevideo: CEIBAL.

Hislop, D. (2005). Knowledge Management in Organizations. A critical introduction. Oxford: Oxford University Press.

McDermott, R. i O’Dell, C. (2001). Overcoming Cultural Barriers to Knowledge Sharing. Journal of Knowledge Management, 5 (1),6-85.

Pont, E. (1997). La formación de los recursos humanos en las organizaciones. En Gairín, J. i Ferrández, A. (coord.). Planificación y gestión de instituciones de formación. Barcelona: Praxis, 317-341.

Wenger, E. (2007). Communities of Practice. A brief Introduction. En http:// www.ewenger.com/theory/ communities_of_practice_intro_WRD.doc (consulta 25/09/2013).

Downloads

Published

2013-11-01

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling