Els sistemes augmentatius de la comunicació en els infants amb TEA
DOI:
https://doi.org/10.32093/ambits.vi51.1420Paraules clau:
Autisme, Comunicació, Llenguatge, Sistemes augmentatiusResum
Els infants neixen amb unes destreses que, juntament amb les experiències que li ofereix l’adult, permeten desenvolupar habilitats comunicatives i pre-lingüístiques que posaran els fonaments per al posterior desenvolupament de l’etapa lingüística. Pensar el recorregut singular que fan els infants amb TEA en aquest desenvolupament ens permetrà als professionals que treballem amb ells reflexionar sobre què tenir en compte quan ens plantegem fer servir algun tipus de comunicació augmentativa.
Referències
Brun, J.M i Villanueva, R. (2004). Niños con autismo. Experiencia y experiencias. Valencia: Promolibro
Bruner, J. (1986). El habla del niño. Cognición y desarrollo. Barcelona: Paidós.
Carbonell, N. i Ruíz, I. (2013). No todo sobre el autismo. Madrid: Gredos
Clemente, Rosa Ana (1995). Desarrollo del lenguaje. Manual para la intervención en ambientes educativos. Barcelona. Octaedro.
Egge, Martin (2008). El tratamiento del niño autista. Madrid: Gredos.
Escayola, Elisabeth i Barnés, Gemma (2005). Tratamiento del autismo. Psicoanálisis aplicado y lenguaje alternativo. Clínica entre varios. Revista l’Interrogant nº6. Recuperat de: http://revistainterrogant.org/tratamiento-del-autismo-2/
Frith, Uta (1991). Autismo. Madrid: Alianza editorial.
Hoffman, Cecília (2016). Construyendo mundos. Autismo, atención precoz y psicoanálisis. El caso Dídac. Madrid: Gredos.
Maleval, Jean-Claude (2011). El autista y su voz. Barcelona: Gredos.
Rivière, Ángel (2001). Autismo. Orientaciones para la intervención educativa. Madrid: Trotta
Serra, M., Serrat, E., Solé, M. R.,Bel, A., Aparici, M. (2000). La adquisición del lenguaje. Barcelona: Ariel
Thervarten, C. (1979). ”Communication and cooperation in early infancy: a description of primary intersubjectivity”, en M. Bullowa (ed.) Before de speech: The beginning of interpersonal communication. Cambridge: Cambridge University press.
Villanueva, R. (2014). Ayudas a la comunicación en niños pequeños con TEA. Reflexiones sobre la utilización de los sistemas aumentativos y alternativos de comunicación. Revista Desenvolupa. Recuperat de http://www.desenvolupa.net
Viloca, Llúcia (2003). El niño autista. Detección, evolución y tratamiento. Barcelona: CEAC
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.