The augmentative systems in children with TEA

Authors

  • Maica Hidalgo Martín Psychologist. Member of the CRETDIC Barcelona City
  • Laia Vidal Porta Special Education Teacher. Member of the CRETDIC Barcelona City

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi51.1420

Keywords:

Autism, Communication, Language, Augmentative systems.

Abstract

Infants are born with skills that, together with the experiences that adults offer them, allow the development of communication and prelinguistic abilities that will make the basis for the subsequent linguistics stage development. To think about the special path that children with TEA make in this development will allow, the professionals that work with them, reflect on what to take into account, and how and when we need to consider the use of some type of augmentative communication.

References

Bertrán, Soledad et al. (ed.) (2018). Foro sobre autismo. ¿Insumisos de la educación? Barcelona: Escuela Lacaniana de Psicoanálisis del Campo Freudiano.

Brun, J.M i Villanueva, R. (2004). Niños con autismo. Experiencia y experiencias. Valencia: Promolibro

Bruner, J. (1986). El habla del niño. Cognición y desarrollo. Barcelona: Paidós.

Carbonell, N. i Ruíz, I. (2013). No todo sobre el autismo. Madrid: Gredos

Clemente, Rosa Ana (1995). Desarrollo del lenguaje. Manual para la intervención en ambientes educativos. Barcelona. Octaedro.

Egge, Martin (2008). El tratamiento del niño autista. Madrid: Gredos.

Escayola, Elisabeth i Barnés, Gemma (2005). Tratamiento del autismo. Psicoanálisis aplicado y lenguaje alternativo. Clínica entre varios. Revista l’Interrogant nº6. Recuperat de: http://revistainterrogant.org/tratamiento-del-autismo-2/

Frith, Uta (1991). Autismo. Madrid: Alianza editorial.

Hoffman, Cecília (2016). Construyendo mundos. Autismo, atención precoz y psicoanálisis. El caso Dídac. Madrid: Gredos.

Maleval, Jean-Claude (2011). El autista y su voz. Barcelona: Gredos.

Rivière, Ángel (2001). Autismo. Orientaciones para la intervención educativa. Madrid: Trotta

Serra, M., Serrat, E., Solé, M. R.,Bel, A., Aparici, M. (2000). La adquisición del lenguaje. Barcelona: Ariel

Thervarten, C. (1979). ”Communication and cooperation in early infancy: a description of primary intersubjectivity”, en M. Bullowa (ed.) Before de speech: The beginning of interpersonal communication. Cambridge: Cambridge University press.

Villanueva, R. (2014). Ayudas a la comunicación en niños pequeños con TEA. Reflexiones sobre la utilización de los sistemas aumentativos y alternativos de comunicación. Revista Desenvolupa. Recuperat de http://www.desenvolupa.net

Viloca, Llúcia (2003). El niño autista. Detección, evolución y tratamiento. Barcelona: CEAC

Published

2019-11-06

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling