Rol de les emociones en els processos de maltractament entre alumnes
Resum
Hi ha una creixent preocupació sobre la necessitat d'intervenir per millorar la convivència en els centres. Des d'aquesta perspectiva, un dels aspectes a considerar són les situacions de maltractament entre alumnes que tenen lloc en els centres educatius. El maltractament entre iguals és un fenomen poc conegut tot i que les formes lleus són relativament habituals en tots els grups classe.
Molts autors assenyalen la naturalesa social de les emocions i les conseqüències dels estats emocionals en les relacions socials. Conèixer el paper de les cognicions i les emocions dels alumnes implicats en situacions de maltractament és imprescindible per ajustar correctament la intervenció i tenir més possibilitats d'èxit.
En aquest article ens aproximem a les cognicions i les emocions predominants en els processos de maltractament entre iguals, tant des de la perspectiva dels protagonistes principals (agressor i víctima) com dels diferents tipus d'agressió (oberta i indirecta).
Referències
BLAIR, R.J.R. (1999): Responsiveness to distress cues in the child with psychopathic tendencies. Personality and individual differences, 27, 135-145.
COLLELL, J. (2003) Adaptació del CSBS-P. Psicologia de la Salut UAB. Treball no publicat.
CRICK, N.R., CASAS, J., i MOSHER, M. (1997): Relational and overt aggression in preschool. Developmental Psychology, 33, 579-588.
CRICK, N.R., i DODGE, K. (1994): A review and reformulation of social information-processing mechanisms in children's social adjustment. Psychological Bulletin, 115, 74-101.
DEFENSOR DEL PUEBLO (2000): Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: Publicaciones del Defensor del Pueblo.
DEPT D’ENSENYAMENT i DEPT D’INTERIOR (2001): Joventut i seguretat a Catalunya. Generalitat de Catalunya
DIAZ-AGUADO, M.J. (2003): Educación intercultural y aprendizaje cooperativo, Madrid: Ediciones Pirámide.
ESCUDÉ, C. (2003): Adaptació del CSEQ-SR. Psicologia de la Salut UAB. Treball no publicat.
JUVONEN, J. i GRAHAM, S. (Eds). (2001): Peer harassment in school. NY: The Guilford Press.
MENESINI, E. et al. (1999): Bullying and Emotions. TMR Network Project
OLWEUS, D. (1983): Low school achievement and agressive behaviour in adolescent boys. In Human development. An interactional perspective. Magnusson, D. and Allen, V. (Eds.). New York: Academic Press, pp. 353-365.
OLWEUS, D. (1991): Bully/victim problems among schoolchildren: Basic facts and effects of a school based intervention program. En D. Pepler i K. Rubin (Eds.). The development and treatment of childhood aggression (pp. 411-448). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
OLWEUS, D. (1993): Bullying at school. What we know and what we can do. Oxford: Blackwell.
OLWEUS, D. (1994): Annotation: Bullying at school: Basic facts and effects of a school based intervention program. Journal of child psychology and psychiatry, 35, 1171-1190.
SALMIVALLI, C., LAGERSPETZ, K., BJÖRKQVIST, K., OSTERMAN, K., i KAUKIAINEN, A. (1996): Bullying as a group process: participant roles and their relations to social status within the group. Aggressive Behavior, 22, 1-15.
SALMIVALLI, C., LAPPALAINEN, M., LAGERSPETZ, K. (1998): Stability and change of behavior in connection with bullying in schools: a two-year follow-up. Aggressive Behavior, 24, 205-218.
SALMIVALLI, C., NIEMINEN, E. (2002): Proactive and reactive aggression among school bullies, victims and bully-victims. Aggressive Behavior, 28, 30-44.
SMITH, P.K. (2003). Violence in schools: The response in Europe. London: RoutledgeFalmer.
SUTTON, J., i KEOGH, E. (2000): Social competition in school: relationship with bullying, machiavellianism amb personality. British Journal of Educational psychology, 70, 443-456.
SUTTON, J., SMITH, P.K., i SWETTENHAM, J. (1999): Bullying and "theory of mind": a critique of the "social skills deficit" view of anti-social behavior. Social Development, 8, 117-127.
UNESCO (1996): La educación encierra un tesoro. Informe de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI, Presidida per J. Delors. Madrid: Santillana, Ediciones UNESCO.
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.