Les xarxes de col·laboració de professorat entre escoles: impactes, dificultats i reptes de futur
[Accèssit II PREMI PERE PUJOLÀS]
DOI:
https://doi.org/10.32093/ambits.vi5850488Paraules clau:
Col·laboració entre professorat, aprenentatge cooperatiu, aprenentatge entre iguals, desenvolupament professional docent, xarxes d'escoles, formació professorat, educació inclusivaResum
L’article sintetitza un recorregut d’aprenentatge i anàlisi a través de l’escola inclusiva, les bases de l’aprenentatge cooperatiu, un procés d’indagació sobre els diversos projectes de col·laboració entre professorat dins i entre escoles, i en concret, una anàlisi a través d’una investigació de tres xarxes de col·laboració de professorat entre diferents escoles. Aquest recorregut ens permet identificar algunes mancances de l'actual model de formació de professorat i desenvolupament professional docent i les oportunitats que suposen les xarxes de col·laboració entre professorat per a promoure la innovació i la millora de les pràctiques educatives.
Referències
Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S. & West, M. (2012). Making schools effective for all: rethinking the task. School Leadership & Management, 32(3), 1-17
Bolívar, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesa y realidades. Madrid: La Muralla.
Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación ciudadana en los centros escolares (2ª ed.). Madrid: OEI / FUHEM.
Duran, D. (2019) Aprenentatge docent entre iguals: Mestres i escoles que aprenen uns dels altres. Àmbits de psicopedagogia i orientació, 50(3), 47-58.
Duran, D.; Corcelles, M. y Miquel, E. (2020). La observación entre iguales como mecanismo de desarrollo profesional docente. La percepción de los participantes de la Xarxa de Competències Bàsiques. Ámbitos de Psicopedagogía y orientación, 53(3), 49-61.
Echeita, G.; Monarca, H. A.; Sandoval, M., i Simón, C. (2014). Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en el marco de una escuela inclusiva. MAD.
Fullan, M. (2002). Los nuevos significados del cambio en la educación. Octaedro.
Gallego, C. (2002). El apoyo entre profesores como actividad educativa inclusiva. Revista de Educación, 327, 83-105.
Gallego, C.; Jiménez, A. i Corujo, C. (2018). Otra forma de desarrollar el apoyo inclusivo: los Grupos de Apoyo Mutuo. Revista de Investigación en Educación, 16(2), 106-120.
Generalitat de Catalunya. (2022, setembre, 10). Xarxa de Competències Bàsiques. https://projectes.xtec.cat/xarxacb/
Hargreaves, A. i O’Connor, M. (2018). Leading collaborative professionalism. Seminar Series. Centre for Strategic Education (CSE), 274.
Hargreaves, A. i O’Connor, M. (2020). Profesionalismo colaborativo: cuando enseñar juntos supone el aprendizaje de todos. (English language edition published by SAGE Publications of London, New Delhi, Singapore and Washington DC, Trans) Editorial Morata. (Treball
original publicat al 2018).
Hernández, F., Esteve, O., Sanmarti, N., & Duran, D. (2019). Formar per transformar. La Xarxa de Competències Bàsiques, un model de professionalització docent. Barcelona.
Juan, M.; Lago, J.R. i Soldevila, J. (2020). Construir el apoyo a la inclusión dentro del aula con equipos de aprendizaje cooperativo. Ámbitos de psicopedagogía y orientación. 53(3). 22-33.
Khelidon. (2022, setembre, 10). Khelidon, xarxa de centres per a l’aprenentatge cooperatiu. http://khelidon.org/ca
Lago, J.R. y Onrubia, J. (2008). Una estrategia general de asesoramiento para la mejora de la práctica educativa. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. 12(1).
Lago, J.R. y Pujolàs, P. (2018). Aprender en equipos de aprendizaje cooperativo. Octaedro
Moreras, E. (2022). Les xarxes de col·laboració de professorat entre escoles: impactes, dificultats i reptes de futur. TFM. Màster en Educació Inclusiva, Democràcia i Aprenentatge Cooperatiu. Universitat de Vic.
OECD (2019) TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and school leaders as lifelong learners. OECD Publishing.
Parrilla, Á., Sierra, S, i Fiuza, M. (2018). Lecciones esenciales sobre el trabajo en red inter-escolar. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, nº22 (2), 29-47.
Pujolàs, P. (2012). Aulas inclusivas y aprendizaje cooperativo. Educatio Siglo XXI, 30(1), 89-112.
Pujolàs, P.; Lago, J.R.; Naranjo, M.; Riera, G.; Olmos, G.; Pedragosa, O.; Soldevila, J.; Torné, A. i Rodrigo, C. (2011). El Programa CA/AC (“Cooperar per Aprendre/Aprendre a Cooperar”) per ensenyar a aprendre en equip. Implementació de l’Aprenentatge Cooperatiu a l’aula. Universitat de Vic. Disponible a: http://cife-ei-caac.com/wpcontent/uploads/2015/06/EL_APRENDIZAJE_COOPERATIVO.pdf
Topping, K. (2005). Trends in Peer Learning. Educational Psychology, 25(6), 631-645.
Walmsley, J., Strnadová, I. i Johnson, K. (2018). The added value of inclusive research. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(5), 751-759. https://doi.org/10.1111/jar.12431
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.