Teacher collaboration networks between schools: impacts, difficulties and future challenges

[Accèssit II PREMI PERE PUJOLÀS]

Authors

  • Elisabet Moreras Costa Pedagogue and Master in Inclusive Education, Democracy and Cooperative Learning Pedagogy and innovation. Escola Pia de Catalunya

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi5850488

Keywords:

Collaboration among teachers, cooperative learning, peer learning, collaborative professionalism, teacher professional development, school networks, teacher training, inclusive education

Abstract

The article summarizes a learning and analysis journey through inclusive education, the foundations of cooperative learning, and an inquiry process into various collaboration projects among teachers within and between schools. Specifically, the article investigates three school networks of teacher collaboration. This journey allows us to identify some weaknesses and opportunities in the current model of teacher training and professional development. The research shows that collaboration within school networks promotes innovation and the improvement of educational practices.

References

Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S. & West, M. (2012). Making schools effective for all: rethinking the task. School Leadership & Management, 32(3), 1-17

Bolívar, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesa y realidades. Madrid: La Muralla.

Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación ciudadana en los centros escolares (2ª ed.). Madrid: OEI / FUHEM.

Duran, D. (2019) Aprenentatge docent entre iguals: Mestres i escoles que aprenen uns dels altres. Àmbits de psicopedagogia i orientació, 50(3), 47-58.

Duran, D.; Corcelles, M. y Miquel, E. (2020). La observación entre iguales como mecanismo de desarrollo profesional docente. La percepción de los participantes de la Xarxa de Competències Bàsiques. Ámbitos de Psicopedagogía y orientación, 53(3), 49-61.

Echeita, G.; Monarca, H. A.; Sandoval, M., i Simón, C. (2014). Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en el marco de una escuela inclusiva. MAD.

Fullan, M. (2002). Los nuevos significados del cambio en la educación. Octaedro.

Gallego, C. (2002). El apoyo entre profesores como actividad educativa inclusiva. Revista de Educación, 327, 83-105.

Gallego, C.; Jiménez, A. i Corujo, C. (2018). Otra forma de desarrollar el apoyo inclusivo: los Grupos de Apoyo Mutuo. Revista de Investigación en Educación, 16(2), 106-120.

Generalitat de Catalunya. (2022, setembre, 10). Xarxa de Competències Bàsiques. https://projectes.xtec.cat/xarxacb/

Hargreaves, A. i O’Connor, M. (2018). Leading collaborative professionalism. Seminar Series. Centre for Strategic Education (CSE), 274.

Hargreaves, A. i O’Connor, M. (2020). Profesionalismo colaborativo: cuando enseñar juntos supone el aprendizaje de todos. (English language edition published by SAGE Publications of London, New Delhi, Singapore and Washington DC, Trans) Editorial Morata. (Treball

original publicat al 2018).

Hernández, F., Esteve, O., Sanmarti, N., & Duran, D. (2019). Formar per transformar. La Xarxa de Competències Bàsiques, un model de professionalització docent. Barcelona.

Juan, M.; Lago, J.R. i Soldevila, J. (2020). Construir el apoyo a la inclusión dentro del aula con equipos de aprendizaje cooperativo. Ámbitos de psicopedagogía y orientación. 53(3). 22-33.

Khelidon. (2022, setembre, 10). Khelidon, xarxa de centres per a l’aprenentatge cooperatiu. http://khelidon.org/ca

Lago, J.R. y Onrubia, J. (2008). Una estrategia general de asesoramiento para la mejora de la práctica educativa. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. 12(1).

Lago, J.R. y Pujolàs, P. (2018). Aprender en equipos de aprendizaje cooperativo. Octaedro

Moreras, E. (2022). Les xarxes de col·laboració de professorat entre escoles: impactes, dificultats i reptes de futur. TFM. Màster en Educació Inclusiva, Democràcia i Aprenentatge Cooperatiu. Universitat de Vic.

OECD (2019) TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and school leaders as lifelong learners. OECD Publishing.

Parrilla, Á., Sierra, S, i Fiuza, M. (2018). Lecciones esenciales sobre el trabajo en red inter-escolar. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, nº22 (2), 29-47.

Pujolàs, P. (2012). Aulas inclusivas y aprendizaje cooperativo. Educatio Siglo XXI, 30(1), 89-112.

Pujolàs, P.; Lago, J.R.; Naranjo, M.; Riera, G.; Olmos, G.; Pedragosa, O.; Soldevila, J.; Torné, A. i Rodrigo, C. (2011). El Programa CA/AC (“Cooperar per Aprendre/Aprendre a Cooperar”) per ensenyar a aprendre en equip. Implementació de l’Aprenentatge Cooperatiu a l’aula. Universitat de Vic. Disponible a: http://cife-ei-caac.com/wpcontent/uploads/2015/06/EL_APRENDIZAJE_COOPERATIVO.pdf

Topping, K. (2005). Trends in Peer Learning. Educational Psychology, 25(6), 631-645.

Walmsley, J., Strnadová, I. i Johnson, K. (2018). The added value of inclusive research. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(5), 751-759. https://doi.org/10.1111/jar.12431

Published

2023-05-14

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling