Programa PDA BULLYING, una proposta de bones pràctiques per a superar l'assetjament escolar
Paraules clau:
Bullying, Prevenció bullying, Detecció assetjament escolar, Actuació assetjament entre igualsResum
Durant els cursos 2016-17 i 2017-18 gràcies a la col·laboració entre Equip SEER i SaveTheChildren (STC), i amb el suport del Consorci d’Educació de Barcelona, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona, hem dut a terme a set centres educatius de la ciutat (tres escoles d’educació primària, tres centres de secundària i un centre d’educació especial) el Programa PDA Bullying (Prevenció, Detecció i Actuació).
PDA Bullying aposta per una proposta pedagògica, en el marc de la prevenció, que abordi l’assetjament escolar de forma integral. Proposem als centres educatius un treball proventiu i sensibilitzador dins les aules (grups de 3r EP fins a 2n ESO), formació específica en violència des d’una mirada d’actius (desenvolupament socioemocional i benestar), tant per professorat com per famílies, i assessorament en Protocol als equips de valoració de cada centre, tots ells responsables de donar resposta a la resolució del conflicte des de la perspectiva de la convivència.
El 2 de maig de 2018, dia internacional contra el Bullying, es va tancar el Programa atorgant la “Certificació PDA Bullying”, un reconeixement per les bones pràctiques que els centres porten a terme, implementen i projecten per al bon desenvolupament del seu dia a dia, en convivència i amb una mirada des de i cap al benestar.
Referències
Antonovsky, A (1987). Unraveling the Mystery of Health: How People Manage Stress and Stay Well. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Julià, O i Ortegón, R (2016). Model SEER de Prevenció Integral de la Violència. PDA Bullying. http://pdabullying.com/model-positiu-promocio-de-benestar/
Morgan, A., i Ziglio E. (2007). Revitalizing the evidence base for public health: an assets model. Promotion&Education, 2, 17-22.
Ortegón R.A; Porrini, C i Julià, O (2015). Inclusión de la educación emocional dentro del proyecto de centro, una intervención integral. A: XI jornades d’educació emocional i família. Universitat de Barcelona.
Ortegón, R.A; Julià, O; Sarrión, G; Porrini C; Peinado, S i Ganges, S (2014). Bullying, educación emocional y psicología positiva. promoción del bienestar para la prevención de la violencia. A: Congrés Internacional d’Educació Emocional, Psicologia positiva i benestar. Universitat de Barcelona.
SaveTheChildren (2016). Informe: Yo a eso no juego; bullying y ciberbullying en la infancia. España.
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.