L’ acompanyament com a garantia d’inclusió. Història d’un cas

Autors/ores

  • Verónica Santos-Olmo Luján Directora de l’Institut Miquel Tarradell. Barcelona
  • Esther Gozálvez Varela Orientadora de centre de l’Institut Miquel Tarradell. Barcelona
  • Rosa Terrón Platero Orientadora de centre de l’Institut Miquel Tarradell. Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi60504966

Paraules clau:

Orientació educativa, inclusió, convivència, tutories individuals, acompanyament, diversitat

Resum

Garantir l’equitat, la inclusió i l’acompanyament de l’alumnat en la seva transició a la vida adulta és un dels objectius prioritaris del sistema educatiu, així com un dels reptes de tota la comunitat educativa. En el present article s’exposen les actuacions d’orientació educativa que es duen a terme a l’Institut Miquel Tarradell del barri del Raval de Barcelona, categoritzat com de màxima complexitat.

Per tal d’aconseguir aquesta fita, es parteix de la contextualització del centre i de l’anàlisi de les dificultats amb què es pot trobar l’alumnat durant el procés d’orientació i continuïtat educativa, per donar pas a l’explicació, en primera persona, de les pràctiques desenvolupades al centre en matèria d’orientació. Es posa èmfasi en el projecte de convivència i de tutories individuals com a eixos vertebradors de la seva línia pedagògica que ajuden a la creació de vincles i a la cohesió social, però s’expliquen altres pràctiques que també configuren els seus trets d’identitat, com la connectivitat amb altres entitats del barri i el treball en xarxa. Es parla des de l’experiència d’uns professionals que centren els seus esforços en l’acompanyament acadèmic i personal de l’alumnat des d’una perspectiva integradora i transversal per atendre a la diversitat que els envolta.

No es pretén establir fórmules màgiques sinó mostrar la realitat d’aquest institut. Les pràctiques que es descriuen, per tant, han de ser enteses en el context en què s’emmarquen.

Referències

Bayona, J., & Domingo i Valls, A. (2018). El fracàs escolar dels descendents dels emigrats a Catalunya: més d'una assignatura dependent. Perspectives demogràfiques, 011, 1-4. Https://ddd.uab.cat/record/202298

Coll, C. (2013). La educación formal en la nueva ecología del aprendizaje: tendencias, retos y agenda de investigación. En Rodríguez Illera, J.L. (Comp.), Aprendizaje y educación en la sociedad digital (pp. 156-170). Universitat de Barcelona. https://doi.org/10.1344/106.000002060

Coll, C. (2016). La personalització de l’aprenentatge escolar. El què, el per què i el com d’un repte indefugible. A J. M. Vilalta (Dr.), Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari d’Educació 2015 (pp. 43-104). Fundació Bofill.

Coll, C. (Coord.) (2018). La personalización del aprendizaje escolar. Editorial Graó.

Consorci d’Educació de Barcelona (2023) L’orientació en dades: anàlisi, reptes i mirades https://enequip.edubcn.cat/lorientacio-en-dades-analisi-reptes-i-mirades/

Decret 175/2022, de 27 de setembre, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació bàsica. 29 de setembre del 2022. DOGC núm. 8762

Engel, A. i Membrive, A. (2018). Contextos de actividad, experiencias de aprendizaje y trayectorias personales. En C. Coll (Coord.), La personalización del aprendizaje (pp. 19-22). Editorial Graó.

Escudero, (2013). Justicia educativa, equidad y atención a la diversidad. Murcia: Universidad de Murcia.

Ortiz Ocaña, A. (2013). Modelos pedagógicos y teorías del aprendizaje. Bogotá: Ediciones de la U.

Planella, J. (2017). Delimitant (o obrint) les portes del camp sociocomunitari. Barcelona: Ediuoc.

Romo, A. (2018). Orientación académica y profesional en el siglo XXI. Publicaciones Didácticas (91), 518-523. https://core.ac.uk/download/pdf/235854165.pdf

Tarabini, A i Jacovkis J. (2024) Perduts pel camí: desigualtats en les transicions educatives després de l’ESO https://fundaciobofill.cat/publicacions/perduts-pel-cami-desigualtats-en-les-transicions-educatives-despres-de-l-eso

Vadeboncoeur, J. A., Kady-Rachid, H., y Moghtader, B. (2014). Learning in and across Contexts: Reimagining Education. Teachers College Record, 116(14), 339–358. https://doi.org/10.1177/016146811411601401

Zancajo, A. i Bueno, C. (2023) L'abandonament a 4t d'ESO: les desigualtats en la transició a l'educació postobligatòri. Fundació Bofill. Informes breus

Publicades

19.11.2024

Número

Secció

Monogràfic "Funció social de l'escola. Equitat i inclusió"