Guidance as a guarantee of inclusion. History of a case

Authors

  • Verónica Santos-Olmo Luján Headmaster of Institut Miquel Tarradell. Barcelona
  • Esther Gozálvez Varela School counselor of Institut Miquel Tarradell. Barcelona
  • Rosa Terrón Platero School counselor of Institut Miquel Tarradell. Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi60504966

Keywords:

Educational guidance, inclusion, accompaniment, diversity, coexistence, individual tutoring

Abstract

Guaranteeing equity, inclusion and support of students in their transition to adulthood is one of the priority objectives of the educational system, as well as one of the challenges of the entire educational community. This article presents the educational guidance actions carried out at the Institut Miquel Tarradell in the Raval neighborhood of Barcelona, which is  categorized as highly complex.

To achieve this objective, we start from the contextualization of the center and the analysis of the difficulties that students may encounter during the process of orientation and educational continuity, to give way to the explanation, in first person, of the practices developed at the center in matters of orientation. Emphasis is placed on the project of coexistence and individual tutoring as the backbone of its pedagogical focus, which helps to create links and social cohesion, but other practices that make up its identity features are also explained, such as connectivity with other entities in the neighborhood and networking. It is spoken from the experience of professionals who focus their efforts on the academic and personal support of students from an integrative and transversal perspective to address the diversity that surrounds them.

It is not intended to establish magic formulas, but rather to show the reality of this school. The practices described, therefore, must be understood in the context in which they are framed.

References

Bayona, J., & Domingo i Valls, A. (2018). El fracàs escolar dels descendents dels emigrats a Catalunya: més d'una assignatura dependent. Perspectives demogràfiques, 011, 1-4. Https://ddd.uab.cat/record/202298

Coll, C. (2013). La educación formal en la nueva ecología del aprendizaje: tendencias, retos y agenda de investigación. En Rodríguez Illera, J.L. (Comp.), Aprendizaje y educación en la sociedad digital (pp. 156-170). Universitat de Barcelona. https://doi.org/10.1344/106.000002060

Coll, C. (2016). La personalització de l’aprenentatge escolar. El què, el per què i el com d’un repte indefugible. A J. M. Vilalta (Dr.), Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari d’Educació 2015 (pp. 43-104). Fundació Bofill.

Coll, C. (Coord.) (2018). La personalización del aprendizaje escolar. Editorial Graó.

Consorci d’Educació de Barcelona (2023) L’orientació en dades: anàlisi, reptes i mirades https://enequip.edubcn.cat/lorientacio-en-dades-analisi-reptes-i-mirades/

Decret 175/2022, de 27 de setembre, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació bàsica. 29 de setembre del 2022. DOGC núm. 8762

Engel, A. i Membrive, A. (2018). Contextos de actividad, experiencias de aprendizaje y trayectorias personales. En C. Coll (Coord.), La personalización del aprendizaje (pp. 19-22). Editorial Graó.

Escudero, (2013). Justicia educativa, equidad y atención a la diversidad. Murcia: Universidad de Murcia.

Ortiz Ocaña, A. (2013). Modelos pedagógicos y teorías del aprendizaje. Bogotá: Ediciones de la U.

Planella, J. (2017). Delimitant (o obrint) les portes del camp sociocomunitari. Barcelona: Ediuoc.

Romo, A. (2018). Orientación académica y profesional en el siglo XXI. Publicaciones Didácticas (91), 518-523. https://core.ac.uk/download/pdf/235854165.pdf

Tarabini, A i Jacovkis J. (2024) Perduts pel camí: desigualtats en les transicions educatives després de l’ESO https://fundaciobofill.cat/publicacions/perduts-pel-cami-desigualtats-en-les-transicions-educatives-despres-de-l-eso

Vadeboncoeur, J. A., Kady-Rachid, H., y Moghtader, B. (2014). Learning in and across Contexts: Reimagining Education. Teachers College Record, 116(14), 339–358. https://doi.org/10.1177/016146811411601401

Zancajo, A. i Bueno, C. (2023) L'abandonament a 4t d'ESO: les desigualtats en la transició a l'educació postobligatòri. Fundació Bofill. Informes breus

Published

2024-11-19

Issue

Section

MONOGRAPHIC “Social function of the school. Equity and inclusion”.