L' anticipació com a mesura per assegurar la participació de l'alumnat amb pèrdua auditiva
Paraules clau:
Anticipació, Interacció, Inclusió, Participació, Pèrdua auditiva, Sordesa, Discapacitat, Informació incidental, Atenció dividida, Centre d'agrupamentResum
En aquest article es presenta “l’anticipació”: un recurs educatiu que es posa en pràctica al centre de secundària Miquel Martí i Pol de Cornellà de Llobregat (Barcelona) per assegurar la participació a l'aula ordinària de l'alumnat amb pèrdua auditiva. En el marc de l'anticipació, l'alumnat amb pèrdua auditiva manté una sessió amb un professor per anticipar el contingut de les sessions setmanals que es duran a terme posteriorment a l'aula ordinària. En l'article s'explica el perquè de les sessions d'anticipació, els seus objectius, forma d'organització, contingut i procediment, així com la valoració positiva que es realitza d'aquest recurs.
Referències
Acosta, V. (2006). La sordera desde la diversidad cultural y lingüística. Construyendo centros inclusivos en la
educación del alumnado con sordera. Barcelona: Masson-Elsevier.
Cardona, M. C. i altres (2010). Alumnat amb pèrdua auditiva. Escuela Inclusiva-3. Barcelona: Graó.
FIAPAS (Jáudenes, C. i altres) (2004). Manual básico de formación especializada sobre discapacidad auditiva. 3a. ed. Madrid: Fiapas (2008).
Jorba, J., Gómez. I. i Prat, A. (coords.) (1998). Parlar i escriure per aprendre. L’ús de la llengua en situació
d’ensenyament-aprenentatge des de les àrees curriculars. Bellaterra: UAB / ICE. Sèrie Eines i Estratègies, 7.
Marchesi, A. (1999). «Desarrollo y educación de los niños sordos». A A. Marchesi, C. Coll i J. Palacios (eds.),
Desarrollo psicológico y educación 3. Trastornos del desarrollo y necesidades educativas especiales (2a ed.).
Madrid: Alianza, Psicología y Educación, 39.
Valero, J. (1993). Los elementos facilitadores de la comprensión oral empleados por el profesor del aula regular con adolescentes sordos. Comunicación, Lenguaje y Educación, núm. 18, pàg. 101-113.
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.