Autism and educational inclusion: some keys to think about*

Authors

  • Carlos Ruíz Amador

Abstract

Autism is one of the disorders that raises major doubts when talking about inclusion. The article attemps to provide some key concepts and ideas that should make easier the inclusion of these pupils. In the same way, these key concepts should be a guide for thinking about autism and school.

[The original of this article was published in the journal Àmbits de Psicopedagogia núm 16, winter 2006]

References

AINSCOW, M & BOOTH, T. (2002): Index for Inclusion. Developing learning and participation in schools. Bristol: Center for the Study of Inclusive Education (CSIE). Traducción y próxima publicación por el Servicio de Publicaciones del Departamento de Educación, Universidades e Investigación del Gobierno Vasco.

Departamento de Educación del Gobierno Vasco (2003): Programas de Innovación educativa.2003-2006. Vitoria: Servicio de Publicaciones del Gobierno Vasco.

MENDÍA, R.: La evaluación de la competencia curricular. Material por publicar.

PORTER, G. & RICHLER, D., Eds. (1991): Changing Canadian Schools: Perspectives on disability and inclusion. Toronto, Ontario: G. Allan Roeher Institute.

BONDY, A. & FROST, L. (1994): The Picture Exhange Communication system: training manual. New Cherry Hill, N.J.: Pyramid Educational Consultants.

CENTRO NACIONAL DE RECURSOS (1989): Necesidades educativas especiales en la escuela ordinaria. Madrid, CNREE

HERRERO, J.M. (1995): “¡O se lo enseñamos ahora o (probablemente) no lo aprenderán nunca! El dilema de tomar decisiones sobre el qué y el cómo enseñar a los alumnos con autismo y con otros trastornos graves del desarrollo”. En Autismo: La respuesta educativa. Actas del VIII Congreso Nacional de AETAPI. Madrid: Aetapi.

RIVIÈRE, A. (1997): “El tratamiento del autismo como trastorno del desarrollo: principios generales”. En A. Rivière y J. Martos (comp.): El tratamiento del autismo. Nuevas perspectivas. Madrid: IMSERSO

SCAHEFFER, B.; MUSIL, A. y KOLLINZAS, G. (1980): Total Communication: A signed sepeech program for non-verbal children. Champaing, Illinois: Research Press

TAMARIT, J. (1989): “Uso y abuso de los sistemas de comunicación”. Comunicación, Lenguaje y Educación, 1, 81-94

WATSON, L.; LORD, C.; SCHAFFER, B. y SCHOPLER, E. (1989): Teaching Spontaneous Communication to Autistic and Developmentally Handicapped Children. New York: Irvington Pu

Published

2014-01-15

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling