About the current situation of educational innovation: interview with Antoni Zabala
DOI:
https://doi.org/10.32093/ambits.v0i50.1214Abstract
En els darrers anys, als centres educatius, i per extensió a tota la comunitat educativa, es parla sovint d’Innovació educativa. Un terme que ha despertat sens dubte expectatives de canvi i il·lusions renovades entre el professorat i les famílies, alhora que ha donat lloc a debats i reflexions de diferent entitat entre els professionals.
Amb aquest nom i seguint l’estela de la voluntat de canvi que anunciava, s’han elaborat projectes de transformació als centres, s’han creat xarxes de dinamització i suport als centres educatius i s’han endegat experiències de renovació metodològica, organitzativa i didàctica, amb desigual fonamentació, que han activat el debat intern i la vida quotidiana de multitud de centres del nostre entorn.
Un terme, tanmateix, que no ha estat rebut d’igual manera per tothom, generant en ocasions controvèrsia, quan s’ha entrat a analitzar-ne el significat precís i, sobretot, quan s’han volgut esbrinar els requisits necessaris per tal que la innovació fos capaç de generar autèntiques millores a l’educació i l’aprenentatge dels infants.
Des de la revista Àmbits de Psicopedagogia i Orientació ens hem fet ressò de molts d’aquests projectes i propostes de canvi, obrint les nostres pàgines a la seva presentació així com a les reflexions i al debat teòric que hi anaven associats. En aquesta ocasió hem volgut contribuir a aquest debat preguntant-nos de què parlem quan parlem d’innovació educativa; i preguntant-nos també, per la fonamentació psicopedagògica de les diferents propostes, pels criteris que ens permetran avaluar-ne la seva pertinència i pel seu autèntic paper, en la generació de millores en la planificació educativa i en el desenvolupament de canvis metodològics i didàctics que impliquin un progrés real en l’educació dels infants i joves del nostre país.
Amb la intenció de contribuir a aquest debat i d’aportar-hi elements de reflexió rigorosos, hem demanat la col·laboració a Antoni Zabala, director de l’Institut de Recursos i Investigació per Formació, IRIF/GRAO, que com a pedagog i expert en educació ha tingut i té un paper actiu en el desenvolupament teòric i també en la formació del professorat i dels centres educatius des d’una perspectiva de renovació pedagògica. L’entrevista que oferim a continuació dona compte de la conversa que hem mantingut amb ell.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.