Shared schooling, a bridge to inclusive school

Authors

  • Jaume Francesch i Subirana Educational Psychologist EAP B-26 Martorell
  • Isabel Sánchez i Costa Educational Psychologist EAP B-26 Martorell

Abstract

The progressive adoption of the inclusive model in Baix Llobregat Nord zone (Martorell) has had an own expression. The construction of a shared process has allowed the structuring of interconnection and collaboration networks. The development of intracenters and intercenters networks, of family accompaniment, but specifically, the development of shared knowledge and the construction and the collaborative and shared decision making has allowed progress in this model practice. “Without dialogue, diversity is unattainable, and without respect for diversity, dialogue is useless" (Ramin Jahanbegloo, Praise of diversity).

References

Puigdellívol, I (1998): “La educación especial en la escuela integrada” Graó 124.

Xavier Bonal, M.À.Essomba, Ferran Ferrer (2004) “Política Educativa i igualtat d’oportunitats” Mediterránea 42.

Ainscow, West Mel, (2008), “Mejorar las escuelas urbanas”, Edit. Narcea.

Skiliar, C. (2007). La educación (que es) del otro. Argumentos y desierto de argumentos pedagógicos. Buenos Aires: Noveduc.

García Pastor, C. (2008) “Aprendiendo en la Diversidad”, I Jornadas Andaluzas “La Educación Infantil en la Escuela de la Diversidad.

De Souza, Boaventura, (2005), “El milenio huérfano: ensayo para una nueva cultura política”. Madrid: Trotta.

Mari-Klose, Marga, (2011) “Acompanyament a l’escolaritat, pautes per un model local de referencia”, Diputació de Barcelona.

Parrilla Latas, Ángeles, (2010) “Ética para una investigación inclusiva”, Articulo, revista de educación inclusiva, UJAEN.

Marina, José Antonio, (2012),”L’educació del talent: el paper de l’escola i el de les famílies”, Debats d’educació UOC.

Cortina, Adela, (2007) “Ética de la razón cordial, educar en la ciudadanía en el siglo XXI” Ed., Nobel 2007.

Vila, F, Bolea, E, Gallardo, A, Adroher, O. (2007). “Els trastorns de la conducta a l’escola”. BCN. Departament d’Educació

Downloads

Published

2019-06-03

Issue

Section

Professional practice