Current manifestations of mental illness in the school environment. Some limitations of diagnostic categories

Authors

  • Josep Moya Ollé Psychiatrist, former clinical team coordinator Center l’Alba

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi51.1416

Keywords:

Mental disorder, Diagnosis, Epistemic limitations

Abstract

Diagnosis is an indispensable step in the care of mental health problems as it guides treatment and therefore, the route to healing. However, in the fields of childhood and adolescent psychology and psychiatry, the diagnostic procedure is becoming increasingly complex because a symptom-based diagnosis of ten means that behavioural problems covert the underlining psychopathology. This is causing certain conducts to automatically become a diagnosis. Thus, excessive movement becomes a diagnosis of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) and an oppositional behaviour becomes a diagnosis of oppositional defiant disorder (ODD). The aim of this article is to show the limitations of some diagnostic criteria (ADHD, conduct disorders, psychosis) and the necessity to reformulate these criteria.

References

Allen, F. (2014). ¿Somo todos enfermos mentales? Barcelona: Ariel.

Anguera, M. i Moya, J. (2010). Problemes de comportament en els infants i adolescents de Catalunya (TDAH i TC). Necessitats educatives que
generen. Barcelona: Departament d'Ensenyament. Generalitat de Catalunya.

American Psychiatric Association (APA) (2014). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales. Madrid: Panamericana.

Bassols, M. (2017). Psicosis, ordenadas bajo transferencia. En J.A. Miller, Las psicosis ordinarias y las otras (págs. 25-29). Buenos Aires: Grama.

Camps, V. (2008). Creer en la educación. Barcelona: Península.

Dulcan, M.J. i Wiener, J. M. (2005). Tratado de Psiquiatría de la infancia y la adolescencia. Barcelona: Masson.

Edwards, J. i McGorry, P.(2004). La intervención precoz en la psicosis. Guía para la creación de servicios de intervención precoz en la psicosis.
Madrid: Fundación para la intervención y tratamiento de la esquizofrenia y otras psicosis.

Faya, M., Graell, M. i de Dios, J.L. (2010). Interconsulta con el equipo escolar: maestros y pedagogos. En C. Soutullo i M.J. Mardomingo, Manual
de Psiquiatría del Niño y del Adolescente (págs. 331-336). Madrid: Panamericana.

Harwood, V. (2009). El diagnóstico de los niños y adolescentes problemáticos. Una crítica a los discursos sobre los trastorns de la conducta.
Madrid: Morata.

House, A. (2003). DSM IV. El diagnóstico en la edad escolar. Madrid: Alianza.

Kanner, L. (1957). Child psychiatry. Oxford: Blackwell.

Lasa, A. (2009). Los niños hiperactivos y su personalidad. Bilbao: Altxa.

Lipovetsky, G. (2007). La felicidad paradójica. Barcelona: Anagrama.

Lipovetsky, G. i Serroy, J. (2009). La pantalla global. Barcelona: Anagrama.

Marina, J. (2009). La recuperación de la autoridad. Barcelona: Versátil.

Martínez, A. (2016). Los trastornos de conducta, un cajón de sastre. En J. Monseny, ¿Trastornos de conducta o conductas que trastornan?
(págs. 7-24). Barcelona: Horsori.

Miller, J.A. (2003). Apertura. En J.A. Miller et al., La psicosis ordinaria (págs. 197-204). Buenos Aires: Paidós.

Monseny, J. (2009). Educar aún. El educador frente a los retos de la enseñanza. Barcelona: ICE. Universitat de Barcelona.

Navarro, J. (2017). El videojugador. Barcelona: Anagrama.

Organización Mundial de la Salud. (1992). Trastornos Mentales y del Comportamiento. Madrid: Meditor.

Renaut, A. (2004). La fin de l'autorité. París: Flammarion.

Ruipérez, C. (10 de Gener de 2014). EFESalud. Obtenido de www.efesalud.com/adiccion-a-los-videojuegos-un-exceso-peligroso-para-lasalud/

Sims, A. (2008). Síntomas mentales. Madrid: Triacastela.

Soutullo, C. i Díez, A. (2007). Manual de Diagnóstico y Tratamiento del TDAH. Madrid: Panamericana.

Stahl, S. (2011). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Madrid: Aula Mèdica.

Tolchinsky, S. (2016). Unos chicos difíciles. En J. Monseny, ¿Trastornos de conducta o conductas que trastornan? (págs. 37-52). Barcelona : Horsori.

Vallejo, O. (30 de juny de 2019). I després del Fortnite, què? ARA, págs. 62-63.

Valleur, M. i. Matysiak, J.C. (2005). Las nuevas adicciones del siglo XXI. Barcelona: Paidós.

Vasen, J. (2011). Una nueva epidemia de nombres impropios. Buenos Aires: Noveduc.

Zadeh, L. (1965). Fuzzy Sets. Information and Control, 8, 338-353.

Published

2019-11-05

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling