From excellence to excellence, an inclusive look at educational success

Authors

  • Ester Conesa INS Marta Mata, Montornès del Vallès
  • Jordi Domènech INS Marta Mata, Montornès del Vallès
  • Francesc Ginel INS Marta Mata, Montornès del Vallès
  • Montse Morcillo INS Marta Mata, Montornès del Vallès

Abstract

Excellence promotion is a main point of the quality of education in schools. In our school, several strategies (curriculum diversification, tutoring…) have been undertaken in order to work on Excellence as a goal for every student, in an inclusive approach. This implies the development of didactic strategies and activities improving diagnosis and detection, diversity attention and the “learning to learn” competences.

References

GARDNER, H. (1983). Inteligencias múltiples. Paidós.

AUSUBEL, D.P.; NOVAK J.D.; HANESIAN, H. (1983) Psicología Educativa: Un punto de vista cognitivo, Editorial Trillas: México.

CALVET, M. (2003) Elaborar informes de treball experimental: donar a conèixer l'acció i el pensament. pp. 169-188. En: SANMARTÍ, N.; Aprendre ciències tot aprenent a escriure ciència. Edicions 62, Barcelona.

COLL, C.; PALACIOS, J.; MARCHESI, A. compil. (1992) Desarrollo psicológico y educación, II. Psicologia de la Educación. Editorial Alianza Psicologia. Madrid.

CARNÉ, M.; COMA, R. (2009) Diversitat i excel·lència. A Currículum i Organització. Direcció general de l’educació Bàsica i el Batxillerat. Departament d’Educació.

CARNÉ, M.; COMA, R.; PRATDESABA, N. (2010): Cap a organitzacions també competencials. Àmbits de Psicopedagogia. Núm. 30. Pàgs: 4-9.

CARNÉ, M.; COMA, R.; PRATDESABA, N. (2010) Els plans individualitzats: dels documents a la reflexió. Canviar de perspectiva. Àmbits de Psicopedagogia. Núm. 30. Pàgs: 10-14

PRATDESABA, N. (2010). IES Marta Mata: Organització del treball per competències. Revista Catalana de Pedagogia. Monogràfic sobre competències bàsiques.

DOMÈNECH, J.; GUILLAUMES, M.; LOBO, J.(2011): Exprimiendo el dosier. Camform, una herramienta para la gestión de los aprendizajes en el aula (2011). Aula de Innovación Educativa. Núm. 201. Pàgs 63-66.

ARGENT, T. (coord.). Projecte educatiu “Millorem”. Causes del fracàs escolar i propostes de millora. Vallès Oriental. 2011.

Downloads

Published

2019-11-21

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling