Psychomotor practice for children with developmental disorders and / or disability
Abstract
Beginning with an overview of the current bases for the development of normal psycho motor skills this paper will emphasise the importance of the environment both for the evolution of motor skills and for the structuring of personality; some of the frequent psycho motor disorders are defined such as incorrect expression in this process during the early years. Also some observations will be made on the specific subjective difficulties of children with handicaps. Then a framework for the use of psycho motor therapy will be defined, objectives and content. The point of departure being a global vision of the child, that is, including the body and from principals of intervention that concord with the dynamic line of psychomotricity proposed and practised by Bernard Aucouturier.
References
AUCOUTURIER, B.; DARRAULT, I.; EMPINET, J. L. (1985) La práctica psicomotriz. Reeducación y terapia. Ed. Científico-Médica, Barcelona.
AUCOUTURIER, B. (2007) Conferencia: “Trastorno psicomotriz y estrategias de ayuda.” Màster en Reeeducació i terapia Psicomotriu, URV, Tarragona.
AUCOUTURIER, B. (2010) Conferencia: “Principios básicos de la ayuda psicomotriz terapéutica.” Màster Internacional en Reeeducació i terapia Psicomotriu, URV, Tarragona.
CYRULNIK, B. (2007) De Cuerpo y Alma. Neuronas y afectos: la conquista del bienestar. Ed. Gedisa, Barcelona.
CAMPS LLAURADÓ, C.; TOMÁS ALABART, I. (2003) Manifestaciones de la Transferencia en la Intervención Psicomotriz. Boletín de Estudios e Investigación-Monografía II-2003. La Salle.
DAMASIO, A. (2005) En busca de Spinoza. Neurobiologia de la emoción y los sentimientos. Editorial Drakontos, Barcelona.
GRUPO DE ATENCIÓN TEMPRANA. (GAT). (2000) Libro blanco de la atención Temprana. Real Patronato Sobre Discapacidad. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Madrid.
NATIONAL CENTER FOR CLINICAL INFANT PROGRAM (1998) Clasificación Diagnostica: 0-3. Editorial Paidos, Barcelona.
PARELLADA, C. (2002) La perspectiva pedagógica de la Práctica Psicomotriz: algunas claves de su éxito escolar. ICE.
RODRIGUEZ. J.A. (2007) ¿Qué seria entonces, lo especifico de la práctica psicomotriz?. Revista de l’Associació Catalana d’Atenció Precoç, núm.28, p. 93-104.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.