Reflexions on the high capabilites

Authors

  • Àngel Guirado i Serrat Tutor Professor of Evolutionary and Developmental Psychology UNED. Inspector of Education of the Generalitat de Catalunya

Abstract

In this article the concepts related to high ability from a reflection on the media and mental representations underlying the manifestation of the intellectual profile of exceptionalism are interpreted. These capabilities are related to the principles of inclusion, equity, diversity and educational quality and characteristics of the current educational model. The interpretative models that are taken as reference in the explanation of high capabilities determine the diagnosis, the use of diagnostic tools and the educational interventions.

References

Ainscow (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea.

Arnaiz,P. (2004). Educación inclusiva: una escuela para todos. Màlaga: Aljibe.

Castelló, A. (2008), Bases intelectuales de la excepcionalidad: un esquema integrador. En Revista Española de Pedagogía. (pp 203-220). Año LXVI, mayo-agosto. Madrid: REP.

Castelló,A i Martinez, M. (1999). Alumnat excepcionalment dotat intel·lectualment. Documents d’Educació Especial nº 15. Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament.

Corral (2001). En Psicología Evolutiva I, Vol I, Introducción al desarrollo. Madrid: UNED.

Gagné (1991). Toward diferenciated model of giftedness and talent. En Handbook of gifted education. Boston: Allyn y Bacon.

Garcia Madruga, J.A. (1991). Desarrollo y conocimiento. Madrid: Siglo XXI.

Gardner, H.(1995). Inteligencias múltiples. La teoría en la pràctica. Barcelona: Paidós.

Guirado A (2008). La superdotació als centres d’educació infantil i primària dels SSTT de Girona. Creences dels professionals de l’educació, mestres i EAP, sobre la detecció d’aquests alumnes i les mesures d’intervenció educativa. Girona. UdG. Tesi en xarxa.
http://www.tesisenxarxa.net/TESIS_UdG/AVAILABLE/TDX-0723108-101713//tags1de2.pdf

Guirado, A i Martínez M. (2010). El alumnado con Altas Capacidades. Colección Escuela Inclusiva. Barcelona: Editorial Graó.

Huguet, T (2006). Aprender juntos en el aula: una propuesta inclusiva. Barcelona: Graó.

Jiménez Fernández, C.(coord) (2002). La atención a la diversidad: Educación de los alumnos más capaces. En Revista de Pedagogía. Monográfico. Volumen 54, nº 2 y 3. Madrid: Bordón.

Martínez M, i Castelló,A.(2004). Los perfiles de la excepcionalidad intelectual. En S. Castañeda (Ed.). Educación, aprendizaje y cognición. Teoría en la práctica (251-266). México: Manual Moderno.

Mönks, F.J. (1992). Developement of gifted children: The issue of identification and programing. En W.A.M. Talent for the future. Assen/Maastrich: Van Gorcum.

Renzulli, J.S. (2002). Expanding the Conception of Giftedness: A developmental model for creative productitivity. In Sternberg, R.J.,& Davidson J. (Ed). Conceptions of Giftedness (53-92). New York: Cambridge University Press.

Sternberg, R.J. (1990).A triarchic Theory of human intelligence (pp 299-315). New York: Cambridge University Press.

Tannenbaum, A.J.(1991). The social psychology of giftedness. En Colangelo,D; David, G.A (eds). En Handbook of gifted education. Boston: Allyn y
Bacon.

Downloads

Published

2010-07-01

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling