Understand and attend to dyslexia in school

Authors

  • Isabel Escudero i Bat Degree in Pedagogy. Speech therapist
  • Anna Garriga i Planas Degree in Educational Psychology. Specialist Teacher in Special Education. CEIP The Ferreries of Palafolls
  • Montserrat Martí i Vives Degree in Educational Psychology. Psychologist of the EAP B-24 Alt Maresme

Abstract

This article aims to discover the basic characteristic of the common theoretical framework that has been taken as a reference in the school CEIP Les Ferreries de Palafolls at the primary stage towards dyslexia and the methodological and assessment criteria that have agreed to respond to the specific learning difficulties that dyslexic students have.

References

ACD (2007). Què cal saber sobre la dislèxia? Barcelona: Associació Catalana de Dislèxia.

Booth, Tony i Ainscow, Mel. (2005). Índex per a la inclusió. Traduït i adaptat al català pel Grup de treball sobre escola inclusiva de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona.

Critchley (1978): The Dyslexic Child. London: Heinemann.

DSM-IV (1995). Manual de Diagnòstic i Estadístic de les pertorbacions mentals. Barcelona: Masson.

Gotzens, A.M.; Padrós, R y Sáez, M. (1989): “Valoración, tratamiento e integración escolar de un niño con dislexia-disortografia del desarrollo. Análisis de un caso”. En Revista de Logopedia, Foniatria y Audiologia núm. 4, pàg 217-228.

Jeffries, S. & Everatt, J. (2004). Working a memory: Its role in dyslexia and other specific learning difficulties. Dyslexia. An International Journal of Research and Practice, 10 (3), 196 -214

Jiménez, J. & M.R. Ortiz (2001): Conciencia fonológica y aprendizaje de la lectura. Madrid: Síntesis.

Levine, Mel (2004). Contra el mito de la pereza. Cómo padres y educadores pueden ser más efectivos. Madrid: Paidós

Miles, T.R. (1997): Bangor Dyslexia Test. Cambridge: Learning Development Aids,LDA.

Outón, P. (2006): Programa de intervención con disléxicos. Diseño, implementación y evaluación. Madrid: CEPE.

Outón, P. (en premsa). Test de Dislexia Bangor. Madrid: TEA Ediciones.

Peñalver, C. (1987). Las explicaciones sistémicas: Una aproximación a la epistemología epistémica. En Castillejo, J.L., Colom, A. Pedagogía sistémica. Barcelona. CEAC. pàg 45-63.

Rivas, R.M. y Fernández, P. (2004): Dislexia, disortografía y disgrafía. Madrid: Pirámide.

Thomson, M. (1984). Dislexia. Su naturaleza, evaluación y tratamiento. Madrid: Alianza, Col. Psicología 1992

Torre, M.C., M.D. Guerrero et al. (2002): Komunica. Málaga: Ediciones Aljibe.

Soriano, M. (2006). Dificultades en el aprendizaje. Granada: Grupo Editorial Universitario.

Downloads

Published

2020-02-20

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling