Understand and attend to dyslexia in school
Abstract
This article aims to discover the basic characteristic of the common theoretical framework that has been taken as a reference in the school CEIP Les Ferreries de Palafolls at the primary stage towards dyslexia and the methodological and assessment criteria that have agreed to respond to the specific learning difficulties that dyslexic students have.
References
Booth, Tony i Ainscow, Mel. (2005). Índex per a la inclusió. Traduït i adaptat al català pel Grup de treball sobre escola inclusiva de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona.
Critchley (1978): The Dyslexic Child. London: Heinemann.
DSM-IV (1995). Manual de Diagnòstic i Estadístic de les pertorbacions mentals. Barcelona: Masson.
Gotzens, A.M.; Padrós, R y Sáez, M. (1989): “Valoración, tratamiento e integración escolar de un niño con dislexia-disortografia del desarrollo. Análisis de un caso”. En Revista de Logopedia, Foniatria y Audiologia núm. 4, pàg 217-228.
Jeffries, S. & Everatt, J. (2004). Working a memory: Its role in dyslexia and other specific learning difficulties. Dyslexia. An International Journal of Research and Practice, 10 (3), 196 -214
Jiménez, J. & M.R. Ortiz (2001): Conciencia fonológica y aprendizaje de la lectura. Madrid: Síntesis.
Levine, Mel (2004). Contra el mito de la pereza. Cómo padres y educadores pueden ser más efectivos. Madrid: Paidós
Miles, T.R. (1997): Bangor Dyslexia Test. Cambridge: Learning Development Aids,LDA.
Outón, P. (2006): Programa de intervención con disléxicos. Diseño, implementación y evaluación. Madrid: CEPE.
Outón, P. (en premsa). Test de Dislexia Bangor. Madrid: TEA Ediciones.
Peñalver, C. (1987). Las explicaciones sistémicas: Una aproximación a la epistemología epistémica. En Castillejo, J.L., Colom, A. Pedagogía sistémica. Barcelona. CEAC. pàg 45-63.
Rivas, R.M. y Fernández, P. (2004): Dislexia, disortografía y disgrafía. Madrid: Pirámide.
Thomson, M. (1984). Dislexia. Su naturaleza, evaluación y tratamiento. Madrid: Alianza, Col. Psicología 1992
Torre, M.C., M.D. Guerrero et al. (2002): Komunica. Málaga: Ediciones Aljibe.
Soriano, M. (2006). Dificultades en el aprendizaje. Granada: Grupo Editorial Universitario.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.