School integration of students with intellectual disabilities in the IES of the Community of Madrid

Authors

  • Doris Jiménez Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (México)
  • Gerardo Echeita Autonomous University of Madrid (Spain) Interface Department of Evolutionary Psychology and Education

Abstract

This paper complete the contents shows in Echeita & Jimenez (2007) regarding a multiple case study about the social, academic and relational outcomes of pupils with special educational needs, related with intellectual disability and integrated into upper secondary schools in Madrid (Spain). In this work we present one detail case study and the conclusions. The main results shows that quite frequently we are far away from offer to pupils with intellectual disability “integrated” in secondary school the quality education they need and have right to. The first step to avoid this discriminatory attitude it´s to make visible this state of the art, and afterwards to set up places, moments and conditions among school stakeholders to review the conceptions and barriers which hold this non inclusive school cultures, polices and practices.

References

Booth (2006). Manteniendo el futuro con vida; convirtiendo los valores de la inclusión en acciones. En M.A. Verdugo & F.B. Jordán de Urríes (Coords.), Rompiendo inercias. Claves para avanzar. VI Jornadas Científicas de Investigación sobre Personas con Discapacidad pp. 211-217) Salamanca: Amarú.

Carrión, J.J. (2001). Integración escolar: ¿Plataforma para la escuela inclusiva? Archidona: Aljibe.

Escudero, J. M. (2006) Compartir propósitos y responsabilidades para una mejora democrática de la educación. Revista de Educación, 339, 19-42

Echeita, G., Jiménez, D., (2007). Estudio de casos sobre la situación académica, emocional y relacional de alumnos con necesidades educativas especiales asociadas a discapacidad intelectual integrados en IES. Siglo Cero, 38(2), 222, 17-44

Echeita, G. & Rodríguez, V. (2007) Colaborando desde el asesoramiento psicopedagógico al desarrollo de una educación escolar más inclusiva En J. Bonals y M. Sánchez-Cano (Coords.) Manual de asesoramiento psicopedagógico (pp21-42) Barcelona: Graó

Farell, P.; Dyson, A.; Polat, F.; Hutcheson, G. & Gallannaugh, F. (2007) Inclusion and achievement in mainstreaming schools. European Journal of Special Needs Education, 22, (2), 131-146

Marchesi, A.; Martín, E.; Echeita, G,; Babío, M.; Galán, M.; Aguilera, M.J. & Pérez, E. (2003) Situación del alumnado con necesidades educativas especiales asociadas a discapacidad en la Comunidad de Madrid. Madrid: Informe de Investigación presentado al Defensor del Menor de la Comunidad de Madrid (www.dmenor-mad.es)

Martorell, M. C., Aloy, M., Gómez, O., & Silva, F. (1993). ASB. Escala de autoconcepto. En F. Silva y M. C. Martorell (Eds.), EPIJ. Evaluación Infanto-Juvenil pp. 25-53. Madrid: MEPSA

Pozo, J.I., Scheuer, N., Pérez Echevarría, M.P., Mateos, M., Martín, E. & De la Cruz, M., (Eds.), (2006) Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Graó.

Stake, R.E. ( 1998) La investigación con estudio de casos Madrid: Morata

Published

2008-01-15

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling