Shared Schooling: transition process towards a school for everyone

Authors

  • Immaculada Camús Fueyo Psychologist and licensed of Science in Education. Educational Psychology advisor at the EAP B-01 Nou Barris (Barcelona)

Abstract

In this paper I expose some of the ideas derived from a research about shared schooling with children with special needs between the regular centers and the special education ones developed in the last years in a Barcelona district. I will also explain the reasons why I think that those experiences had sense when first initiated but they now are becoming a way to perpetuate the separation model between the regular school and the special one; as a transition period they mean a research field to get closer to the limits to be overcomed in the way to the inclusive school.

References

Booth, T i Ainscow, M. (2006). Índex per a la inclusió. Guia per a l'avaluació i millora de l'educació inclusiva. CD rom. Traduït i adaptat al català pel Grup de Treball sobre escola inclusiva de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona.

Booth, T. i Ainscow, M. (2002). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. (Traducció i adaptació: Ana Luisa López, D. D., Gerardo Echeita, Climent;Giné, E. M., Sebastián Moratalla y Marta Sandoval., Trans.). Madrid: De la edición en castellano: CSIE y Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva.

Camús, I. ; Capdevila, C.; De Villalonga, R. i Taxonera, T. (2000): Estudi de l’experiència d’escolaritat compartida amb alumnes amb NEE .(Manuscrit no publicat). Barcelona.

Camús, I.(2006): Anàlisi i valoració de les experiències d'Escolaritat Compartida en el districte de Sarrià- Sant Gervasi. Barcelona: Departament d'Educació. Es pot consultar en: http://www.xtec.cat/sgfp/llicencies/200506/memories/1113m.pdf

Carbonell, E. (Ed.), 1999: El constructe de la qualitat de vida. Els DIPS a Catalunya davant el segle XXI. Barcelona: coordinadora de tallers per a minusvàlids psíquics a Catalunya.

Coll, C. (1986): Marc Curricular per a l'Ensenyament Obligatori. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d'Ensenyament.

Guba, E. (1985). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. En Gimeno Sacristán, (ed.). La enseñanza: su teoría y su práctica (pp. 148- 165). Madrid: Akal.

UNESCO. (2000). Marc d’acció de Dakar. Educació per a tothom: cumplir amb els nostres compromisos col•lectius. París: UNESCO.

Downloads

Published

2007-01-15

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling