Collaboration between an ordinary school and a special education school: Walking together toward inclusion
Abstract
This article describes an experience of collaboration betwen two schools, a special school and mainstream school in the areas of Primary education. This experience of cooperation between these two centres has brought to reflect on the importance of diversity. Focussing on diversity entails to move forward to an educational model based on inclusion. This model takes as a premise that school must be for everyone, a perspective that brings about the necessity of change. Changes in organizational and methodological aspects must be achieved in order that all pupils have access to participation and the educational system regardless of their necessities.
References
AINSCOW, M. (2000): El proper pas per a l'Educació especial: Cal donar suport a la creació de pràctiques inclusives?. Suports (vol 5)
AINSCOW, M. (2006): Fer inclusiva l’educació: Com s’hauria de conceptualitzar la tasca?. Suports (vol 10)
APPS (2006): L’educació especial, proposta de canvi. Barcelona.APPS
ARNAIZ, P. (1996): Las escuelas son para todos. Siglo Cero,Vol.27
BOOTH, T.; AINSCOW, M.; BLACK-HAWKINS, K.; VAUGHAN, M.; SHAW, L. (2002): Index for inclusion. Developing Learning and Participation in Schools. Bristol: CSIE
CASTELLS,M., FONT,J. (1997): L´Estel: un centre obert a les escoles a la comarca d´Osona, dins 4es. Jornades Tècniques d´Educació Especial. Barcelona.
APPS.
CIRERA, I .; JORBA, A.; LECIÑENA, M.;TORREDEMER, M. (1998): Atención a la diversidad, dins AAVV, Cooperar en la escuela. Barcelona: Graó.
CIRERA, I.; LECIÑENA, M.; TORREDEMER, M. (1997): Nexes entre un centre d´educació especial (Escola Crespinell) i un centre ordinari (CEIP Lanaspa), dins 4es.Jornades Tècniques d´Educació Especial. Barcelona.APPS.
ETXABE,E. (1997): Una experiencia de colaboración centro de educación especial-centro ordinario, 4es Jornades Tècniques d´Educació Especial APPS
FONT ,J. (1997): El nou model de definició, classificació i sistemes de suport del retard mental. Suports, Vol 1,nº 1
FONT,J.CASTELLS,M, CARBONÉS,J. (1995) El apoyo a la integración desde un centro de educación especial. Aula de innovación educativa,nº 45.
GARCÍA PASTOR, C.(1996) “La iniciativa para conseguir la reunificación de los sistemas de educación general y especial en EE.UU.(REI)”, Siglo Cero,Vol 27.
GINÉ,C. ,FONT,J. (1996)” Evaluación de centros de educación especial”. Siglo Cero, Vol,27.
GINÉ,C. (1995)“Tendencias actuales y futuras en la educación especial. Nuevos retos para los profesionales. Aula,nº45
GINÉ ,C (2006) "Reflexions sobre l’educació dels alumnes amb necessitats educatives especials: una anàlisi i perspectives de futur " Suports (Vol 10)
ORTIZ,M. (1996) “De las “necesidades educativas especiales” a la inclusión” Siglo Cero, Vol . 27
PORTER,G (2000) "Elements crítics per a escoles inclusives" 5enes Jornades Tècniques d'Educació Especial.Octubre 2000.
HEGARTY,s (1993) Como puede ayudar la educación especial. Diversos autores. Paidós.
HEGARTY,S. (1997)” Special schools: new directions, new visions.”4es. Jornades Tècniques d´educació Especial.APPS.
HEGARTY, S (1994). Educación de niños y jóvenes con discapacidades. Principios y prácticas. Paris: UNESCO
JAMES,F. (1997) “The development of role effective support services” dins 4es, Jornades d´Educació Especial.Barcelona. APPS
LUCKASSON,R.i col.(1992) Retraso mental. Definición, clasificación y sistemas de apoyo. Versió castellana. Madrid.Alianza.
STAINBACK,S (2001) "L'educació inclusiva: definició,context i motius." Suports (vol 5)
VERDUGO, M.A. (1995): Calidad de vida y educación especial. Aportaciones de la nueva definición de retraso mental de la Asociación Americana sobre retraso mental. Aula, nº 45.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.