Autism and inclusion : some keys to think about

Authors

  • Carlos Ruiz Amador NEE advisor at the Berritzgune in Zarautz Dept. Education, Universities and Research. Basque government

Abstract

Autism is one of the disorders that may cause doubt when talking about inclusion. In the article some key concepts and ideas that should make eaisr the inclusion of these pupils. In the same way, these key concepts shpoul be a guide for thinking about autism and school.

 

References

AINSCOW, M & BOOTH, T. (2002): Index for Inclusion. Developing learning and participation in schools. Bristol: Center for the Study of Inclusive Education (CSIE). Traducción y próxima publicación por el Servicio de Publicaciones del Departamento de Educación, Universidades e Investigación del Gobierno Vasco.

Departamento de Educación del Gobierno Vasco (2003): Programas de Innovación educativa.2003-2006. Vitoria: Servicio de Publicaciones del Gobierno Vasco.

MENDÍA, R.: La evaluación de la competencia curricular. Material por publicar.

PORTER, G. & RICHLER, D., Eds. (1991): Changing Canadian Schools: Perspectives on disability and inclusion. Toronto, Ontario: G. Allan Roeher Institute.

BONDY, A. & FROST, L. (1994): The Picture Exhange Communication system: training manual. New Cherry Hill, N.J.: Pyramid Educational Consultants.

CENTRO NACIONAL DE RECURSOS (1989): Necesidades educativas especiales en la escuela ordinaria. Madrid, CNREE

HERRERO, J.M. (1995): “¡O se lo enseñamos ahora o (probablemente) no lo aprenderán nunca! El dilema de tomar decisiones sobre el qué y el cómo enseñar a los alumnos con autismo y con otros trastornos graves del desarrollo”. En Autismo: La respuesta educativa. Actas del VIII Congreso Nacional de AETAPI. Madrid: Aetapi.

RIVIÈRE, A. (1997): “El tratamiento del autismo como trastorno del desarrollo: principios generales”. En A. Rivière y J. Martos (comp.): El tratamiento del autismo. Nuevas perspectivas. Madrid: IMSERSO

SCAHEFFER, B.; MUSIL, A. y KOLLINZAS, G. (1980): Total Communication: A signed sepeech program for non-verbal children. Champaing, Illinois: Research Press

TAMARIT, J. (1989): “Uso y abuso de los sistemas de comunicación”. Comunicación, Lenguaje y Educación, 1, 81-94

WATSON, L.; LORD, C.; SCHAFFER, B. y SCHOPLER, E. (1989): Teaching Spontaneous Communication to Autistic and Developmentally Handicapped Children. New York: Irvington Pu

Published

2006-01-15

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling