Collaboration between professionals working with children with special needs. A way towards an inclusive education

Authors

  • Eulàlia Bassedas i Ballús EAP B-01 Nou Barris

Abstract

This article aims to analize the contribution between different professionals, that work in different ways with handicapped children, in or outside the school: class teacher, special educational teacher, educational psychologist, physiotherapist, speech therapist, learning assistant, psychotherapist,.....It is analized the importance that give to the collaboration these different professionals, the strategies they use, the attitudes that make easy the collaboration, the sturctures in or outside the school we need to collaborate, and the key moments to collaborate in the schooling of a child.

References

AINSCOW, M (2001): Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea

ALEGRET, J (2005): “Trabajo en red professional. Las intervenciones conjuntivas”. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría. (En premsa)

BOOTH,T; AINSCOW, M (2002): Guia para la evaluación y mejora de la Educación inclusiva (Index of Inclusion). Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva. Universidad Autónoma de Madrid

LEAL RUBIO, J (2005): “Salud Mental y diversidad(es): trabajar en red”. Buenos Aires: Revista Vertex

PARRILLA, A (2003): “La voz de la experiencia: la colaboración como estrategia de inclusión”, a AAVV (2004): La escuela inclusiva. Prácticas y reflexiones. Barcelona: Graó

PARRILLA, A; GALLEGO,C (2001): “El modelo colaborativo en educación especial”, a Salvador Mata, F. (dir): Enciclopedia Psicopedagógica de necesidades educativas especiales. Vol II. Málaga: Aljibe

PORTER,G.L; STONE, J.A(2001): “Les sis estratègies clau per al suport de la inclusió a l’escola i a la classe”. Suports, vol 5, núm. 2, 94-107

ROAF, C (2002): Coordinationg services for included children. Joined up action. Buckinghm-Philadelphia: Open University Press

SERRA CAPALLERA, J (2004): “La construcció de xarxes socials des de la intervenció psicopedagògica pública. Algunes perspectives d’anàlisi”. ÀMBITS de Psicopedagogia, 11, 15-20

STAINBACK, S y W (2001): Aulas inclusivas. Un nuevo modo de enfocar y vivir el currículo. Madrid: Narcea

THARP, R.G.; ESTRADA, P.; STOLL DALTON, S.; YAMAUCHI, L. (2002): Transformar la enseñanza. Excelencia, equidad, inclusión y armonía en las aulas y las escuelas. Barcelona: Paidos.

UBIETO, J.R. (2005): “L'actualitat del treball en xarxa: el cas d'Interxarxes”.
Full Informatiu num. 177. Barcelona: COPC.

Downloads

Published

2006-01-15

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling