Learn to Cooperate in ESO: the "Support Committee" as a tool for inclusion in Secondary Education

Authors

  • Dolors Dorca Mercader Professor. La Salle Manlleu (Barcelona)

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi52.2118

Keywords:

Cooperative learning, Cohesion group, Mutual help, Inclusion

Abstract

This paper presents the development of the cohesion group dynamics o “Support Committee” (Stainback and Stainback, 1999 and Pujolàs, 2008,) in a ESO 2nd class, which since 1st ESO are organized in cooperative learning teams. From the Cooperative Learning Coordination Commission and with the participation of the guidance counselor, the incidence of this dynamic is analyzed. They observe how mutual help environment and facilitate inclusion and participation in the classroom of students who find more barriers to participation and learning is improving. At the same time, they observe how improvement in learning is favored by all who participate. The analysis is an example of collaborative research on the development of cooperative learning at the center, within the framework of research on the links between changes in educational practice and the improvement of student learning.

References

Ainscow, M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas : ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid : Narcea.

Díaz-Aguado, M. J. (2003). Educación intercultural y aprendizaje cooperativo. Madrid : Pirámide.

Díaz-Aguado, M. J. (2006). Del acoso escolar a la cooperación en las aulas . Madrid : Pearson Prentice Hall.

Duran, D., & Vidal, V. (2004). Tutoría entre iguales : de la teoría a la práctica : un método de aprendizaje cooperativo para la diversidad en secundaria .
Barcelona : Graó.

Gisbert, D. D., & Gelabert, S. B. (2008). L‟aprenentatge cooperatiu com a estratègia instructiva per a la inclusió. Suports: Revista Catalana D’educació Especial I Atenció a La Diversitat, 12(1), 4–12.

Johnson, D. W ., Johnson, R. T . y Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Editorial Paidós..

Marchena, R. (2005). Mejorar el ambiente en las clases de secundaria : un enfoque práctico para responder a la diversidad desde el aula. Archidona : Aljibe,.

Pujolàs, P. (2003). Aprendre junts alumnes diferents : els equips d’aprenentatge cooperatiu a l’aula. Vic : Eumo.

Pujolàs, P. (2008). El Aprendizaje cooperativo: 9 ideas claves. Barcelona: GRAO.

Pujolas, P. Lago, J.R. y Naranjo, M. (2013). “Aprendizaje cooperativo y apoyo a la mejora de las prácticas inclusivas”. Revista de Investigación en Educación, 11(3), 207‑218.

Pujolas, P. y Lago, J.R. (2018). Ayudar a enseñar y a aprender en equipos cooperativos: el Programa CAAC. Barcelona: Octaedro.

Stainback, S., & Stainback, W. (1999). Aulas inclusivas. Madrid : Narcea

Published

2020-04-25

Issue

Section

Professional practice