To learn emotions/living learning. A new glance from psychopedagocical intervention

Authors

  • Adela Gallardo García

Keywords:

Construction and adaptation process, Scope of development, Protective factors, Risk factors

Abstract

This article is a summary of a made study to identify some of the personals, educational, and the socials ambience conditions of the students with special educative necessities in association with personality and/or behaviour disorder.

In order to describe the significant protective factors or risk factors to generate protector and preventive proposals, educative and with psychopedagocical intervention, that promote the integral development of these students.

It goes towards a new sight of the psychopedagocical intervention showing some proposals to raise the natural supports networks (school, family and near ambience) and the service networks (educative, healthy and social ), that make possible functional and coherent interventions.

References

BRONFENBRENNER, U. (1987): La ecologia del desarrollo humano. Barcelona: Paidós

COLE, M; GRIFFIN,P; NEWMAN D (1991): La zona de construcción del conocimiento: trabajando por un cambio cognitivo en educación. Madrid. Ediciones Morata S.A.

DIVERSOS, (2003): Recomanacions per a l’atenció dels trastorns mentals greus en la infància i l’adolescència. Quaderns de salut mental 6. Servei Català de la Salut.

INSTITUCIÓ BALMES (2002 ): Unitat medicoeducativa materials curs EAP. Barcelona.

MANEN, V, M. (1998): El tacto en la enseñanza. Barcelona. Piados.

MILLON ,T.: Trastornos de la personalidad. Más allá del DSM IV. Masson.

MONOGRÀFIC nº 9 Salut Mental Benestar Social.

ONRUBIA, J.; LAGO, J.R.; PITARQUE, I. (1996): Dimensiones para el análisis de la práctica desde una perpectiva psicopedagògica. A, SOLÉ,I. MONEREO,C. (coords.) El assesoramiento psicopedagògico. Psicología y Educación. Madrid. Alianza Editorial.

SOLÉ, I.(1993): Disponibilidad para el aprendizaje y sentido para el aprendizaje. A, COLL, C. Y OTROS El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó.

UBIETO, JR.(2002): Los trastornos disociales en la infancia y adolescencia: ¿nuevas patologías o nuevas respuestas?. Seccions de Psicologia Clínica i de la Salut i de Psicologia de la Intervenció Social. Full informatiu.

VILÀ, F; DIAZ,E; VIQUE, M.D.(2003): El patiment dels joves i de les famílies en la societat de traspàs. Conferència. “Jornada les adolescències en el traspàs de la modernitat”.

WERTSCH, J. (1988): Vygotsky y la formación social de la mente. Barcelona: Paidós.

Downloads

Published

2005-01-15

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling