IA-TP. Avaluation of personality disorders in childhood

Authors

  • Núria Pont Bonet Psychologist. EAP T-10 Alt Camp

Abstract

The article that is presented exposes the construction and design of an instrument of evaluation of the personality disorders studied in the DSM IV, coherent with the structure of the personality of the person evaluated, in the ages adolescents and for both sexes. The main objective is to give to the EAPs and also to other departments and institutions, of an auto-report of easy use and aplicabity, for to evaluate and to predict future personality disorders in normal adolescents, that permit us to differentiate the maladjustments disorders of those more severe and more desadaptatives, in order to being able to offer the resources and adequate orientations to the needs that feel the students, inside the same educational, social and medical system.

References

American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV-R). Washington. DC. American Psychiatric Association.

Brokaw,D i McLemore, W. (1995). Modelos interpersonales en personalidad y psicopatologia. En D.G. Gilbert y JJ. Connolly (Eds). Personalidad, habilidades sociales psicopatologia. Barcelona Omega.

Costa, P. y Mc Crae, R .(1999). Inventario de Personalidad Neo Revisado. Madrid. TEA, Ed.

Campbell ,D.T. i Fiske, D.W. (1959) Convergent and discriminant validation by the multitrait-multimethod matrix. Psychological Bulletin, 56, 81-105.

Craig, J i Olson,R.E.(2001). Adjectival descriptions of personality disorders: A convergent validity study of MCMI-II.. Journal of Personality Disorders. 77 (2), 259-271.

Cronbach, L.J. (1951) Coefficient alpha and the internal structure test. Psychometrika. 16, pp. 542-548.

Erikson, EH. (1950). Childhood and Society. New York:Norton.

Millon, T. (1966). Disorders of personality. DSM IV and beyond. New York: Wiley and Sons.

Millon, Th. (1969). Modern Psychopathology. A biosocial approach to maladaptive learning and functioning. Philadelfia:W.B. Saunders.

Millon, Th. (1981). Disorders of Personality: DSM-III. Axis II. New York: Wiley-Interscience.

Millon, Th. (1982) Millon Clinical Multiaxial Inventory. Minneapolis, MN: National Computer Systems.

Millon, Th. (1983) Modern Psychopathology.Prospect Height. IL: Waveland Press (Orig. Publicat en 1969).

Millon, Th. (1986). Personality prototypes and their diagnostic criteria. In: Th. Millon, (1987) Manual of the Millon Clinical Multiaxial Inventory- II. Minneapolis, MN.: National Computer Systems.

Millon, Th. (1996) . Disorders of Personality. DSM-IV and Beyond. New York. Wiley & Sons. (Trad. Barcelona Masson, 1998).

Loevinger, J. (1972). Some limitations of objetive personality tests. In: JS.Butcher (Ed.) Objective Personality Assessment. New York: Academic Press.

Pont, N. (1991). Avaluació mitjançant un inventari de conductes isntrumentals de l’estructura de la Personalitat adolescent. Tesi de llicenciatura. Dir: J.M. Tous (no publicada)

Pont, N. (1998). Adaptación y baremación de un listado de adjetivos para la
autoevalución de la personalidad. Tesis doctoral. Dir: J.M. Tous (no publicada)

Pont, N.(2003). Avaluació dels trastorns de la personalitat en l’adolescència. Manuscrit sense publicar. Dir: J.M. Tous. Llicència retribuïda. Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Pont, N.; Tous, J.M. y Muiños, R. (2004) Predicción del rendimiento académico a partir de la estructura de la personalidad. Poster. VII European Conference on Psychological Assessment.(Málaga, 1-4 de abril) .

Strack, S. (1987) Development and validation of an adjective check list to assess the Millon personality types in anormal population. Journal of Personality Assessment.51, 577-578.

Strack S. i Lorr, M. (1994). Differentiating Normal and Abnormal Personality. New York:Springer.

Tous, J.M. (1986). Psicologia de la personalidad y diferencias individuales, biológicas y cognitivas en el procesameineto de la información. Barcelona: PPU.

Tous, J.M. (1997). Prácticas de Psicologia y Trastornos de la Personalidad. Barcelona: PPU.

Tous, J.M. i Andrés,A. (1991). Análissi empírico de los trastsonos de la personalidad en la adolescencia. En J.M. Roman y D. M. Villamisar (Eds). Intervención clínica y educativa en el ámbito escolar. Valencia. Promolibro (pp39-55).

Tous,J.M.; Navarro, J i Pont, N (1996). Estructura de la personalidad y rendimiento académico en alumnos agresivos. Poster. II Symposium Internacional: Estrés y Violencia en la Infancia y la Juventud (Barcelona, 3-6 de diciembre de 1996).

Tous,J.M.; Pont, N. i Muiños, R. (2003). Inventario de adjetivos para el estudio de los trastornos de la personalidad. Poster. II Congreso Nacional de Psicologia de la Sociedad Española para la Investigación de las Diferencias Individuales. (Barcelona, 24-26 de abril de 2003).

Tous, J.M.; Pont, N. i Muiños, R. (2005). IA-TP. Inventario de adjetivos para la evaluación de los trastonos de la personalidad. TEA.Ed. Madrid (en premsa)

Downloads

Published

2005-01-15

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling