Who teaches the language to learn?

Authors

  • Artur Noguerol Rodrigo Department of Language Teaching at the UAB

Abstract

We often hear about students who are claimed to have learning difficulties because they cannot read or write. However, reading and writing, as well as listening and speaking, or in other words “knowing language” is not a general ability someone masters or does not. In these pages we want to demonstrate that in order to learn to speak, to listen to, to interact orally or through the written medium, students must have access to these communicative skills from all content areas. This is so because there does not exist such a thing as a general mastery of the language: all linguistic abilities must be activated through a wide variety of tasks, domains and text genres within each content area. We all accept that all teachers are language teachers, but it is necessary to have this viewpoint influence all teaching practices. Only if we manage to do so, we will be able to help our students learn to learn and to become conscious and critical citizens, which is the ultimate goal of the teaching-learning process as the Delors report suggests.

References

ADAM, J.M. (1985): "Quels types de textes." en Le français dans le monde, 1985, 192: 39-43.
ADAM, J.M. (1987) : « Types de séquences élémentaires. Pratiques, 56 : 54-79.
BERNÁRDEZ, E. (1995): Teoría y epistemología del texto. Madrid: Cátedra.

BURÓN, J. (1993): Enseñar a aprender: introducción a la metacognición. Bilbao: Mensajero.

CALSAMIGLIA, H. Y TUSÓN, A. (1999): Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel.

CAZDEN, C.B. (1981): "La lengua escrita en contextos escolares”, en FERREIRO y GÓMEZ (ed.): Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. México: Siglo XXI, (207-229).

CAZDEN, C.B. (1991): El discurso en el aula. El lenguaje de la enseñanza y el aprendizaje. Barcelona: Paidós / MEC.

DARDER, P.; IZQUIERDO, C.; NOGUEROL, A., i VILAPLANA, E. (eds.) (2004): Instruments per a la coordinació de centres educatius, Barcelona: Rosa Sensat.

DELORS, J. (1996): La educación encierra un tesoro. (Informe para la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo Veintiuno, presidida por Jacques Delors), París: Ediciones UNESCO (1999, versión en castellano) (Podeu consultar l’informe a http://www.unesco.org/delors/)

DIJK, T. A. van (1983): La ciencia del texto. Un enfoque interdisciplinario. Barcelona: Paidós.

FREIRE, P. (1970): Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI.

GLASER, R. (1988): "Las ciencias cognoscitivas y la educación", en Revista internacional de ciencias sociales, 1988, marzo 115: 23-48.

IZQUIERDO, M. i SANMARTÍ, N. (2003): “«Fer» ciència a través del llenguatge” en Sanmartí, N. (coord.) (2003).

JORBA, J.;GÓMEZ, I; PRAT,À. (1998): Parlar i escriure per aprendre. Ús de la llengua en situació d’ensenyament-aprenentatge de les àrees curriculars. Bellaterra: ICE de la UAB.

LEMKE, J.L. (1997): Aprender a hablar ciencia. Lenguaje, aprendizaje y valores. Barcelona: Paidós.

MÁRQUEZ, C; ROCA, M., VIA, A. (2003): “Plantejar bones preguntes. El punt de partida per mirar, veure i explicar amb sentit” en Sanmartí, N. (coord.) (2003).

MERCER, N. (1997): La construcción guiada del conocimiento. El habla de profesores y alumnos. Barcelona: Paidos.

MINNICK SANTA, C. y ALVERMANN, D. (ed.) (1994): Una didáctica de las ciencias. Proceso y aplicaciones. Buenos Aires: Aiqué.

MONEREO,C; POZO, J.I. (2002): El aprendizaje estratégico. Madrid: Santillana.

NISBET, J. y SCHUCKMITH, J. (1987): Estrategias de aprendizaje. Madrid: Santillana.

NOGUEROL, A. (1989 - 1994): Técnicas de aprendizaje y estudio. Aprender en el aula. Barcelona: Graó.

NOGUEROL, A. (1995): Bases psicolingüístiques i lingüístiques per a l’ensenyament i aprenentatge de la Llengua a Catalunya, tesis doctoral inédita.

NOGUEROL, A. (1997): "La lengua en las distintas áreas curriculares" en Fco. J. Cantero, A. Mendoza y C. Romea (ed): Didáctica de la lengua y la Literatura para una sociedad plurilingüe del Siglo XXI. Barcelona: Universidad de Barcelona. (pp. 349-356)

NOGUEROL, A. (1998): “Els aspectes interdisciplinaris de l’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua” EN A. CAMPS I T. COLOMER (eds): L’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua i la literatura en l’Educació Secundària”. Barcelona: Horsori (pp.127-136)

NOGUEROL, A (2001): "Aprendre és comprendre" en Escola catalana, nº445, 12-17.

NOGUEROL, A (2001): "Com integrar i interpretar la informació" en Perspectiva escolar, nº260, 2-9.

PUENTE, A. (1991): "Teoría del esquema y comprensión de la lectura." en Puente (ed.) (1991): Comprensión de la lectura y acción docente. Madrid: F. G. Sánchez Ruipérez / Pirámide. (pp. 73-109.

SANMARTÍ, N. (coord.), (2003): Aprendre ciències tot aprenent a escriure ciència. Barcelona: Ed. 62.

SELMES, I. (1988): La mejora de las habilidades para el estudio. Barcelona: Paidós.

VIGOTSKY, L.S. (1979): El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

WERTSCH, J.V. (1988): Vigotsky y la formación social de la mente. Barcelona: Paidós.

WERTSCH, J.V. (1993): Voces de la mente. Un enfoque sociocultural para el estudio de la Acción Mediada. Madrid: Visor.

WRAY, D. i LEWIS, M. (2000): Aprender a leer y escribir textos de información. Madrid: Morata.

Downloads

Published

2004-11-01

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling