The inclusion of students with DS in the high school.
The experience of SSEE of FCSD
Abstract
The present article aims at analysing the experience carried out by SSEE with the inclusion of the students with DS in high schools. Firstly, some previous reflections around social expectations which are raised in the psychic disabled person and the future project with the DS individual, specifically in the teenage period.
Starting from the experience of inclusion of twenty teenagers with DS in the ESO, we deepen a series of factors that have favoured this process- reference point /referent of the student- specification of the aims and task planning- Achievement control , Evaluation and Assessment of the students- Treatment according to chronological age.
Finally, it deals with the strategies to favour relationships among students with nee and their classmates.
References
BORBONÉS LLOVERAS, R. (2003). "Els grups psicoterapèutics d'infants i adolescents amb la SD" (I) Revista Mèdica Internacional sobre la Síndrome de Down, volum7, nº3-novembre 2003. Barcelona: FCSD.
BORBONÉS LLOVERAS, R. (2004). "Els grups psicoterapèutics d'infants i adolescents amb la SD" (II) Revista Mèdica Internacional sobre la Síndrome de Down, volum 8, nº 1-març 2004. Barcelona: FCSD.
COMPANY PRATS, M. (1997) : Una Escola per a tots: la socialització de l’alumnat amb necessitats educatives específiques. Barcelona: Edicions 62. Llibres a l’abast. Sèrie Rosa Sensat.
CREENA (Centro de Recursos de Educación especial de Navarra) (1999). Necesidades Educativas Especiales en la ESO. Guía para la respuesta educativa a las necesidades del alumnado con discapacidades psíquicas. Pamplona: Departamento de Educación y Cultura . Gobierno de Navarra.
CREENA (Centro de Recursos de Educación especial de Navarra) (2002). Orientaciones para la respuesta educativa: Unidades Específicas. Pamplona: Departamento de Educación y Cultura. Gobierno de Navarra.
GARVIA, B. (1999). “Relaciones afectivas y Sexualidad”, en Llegar a ser adulto. VII Jornadas Internacionales sobre el Síndrome de Down. Barcelona : Fundació Catalana Síndrome de Down.
LEPRI, C. ; MONTOBBIO, E. (1995). Proceso hacia la vida adulta de las personas con Síndrome de Down. Las VI Jornadas Internacionales sobre el Síndrome de Down. Barcelona : Fundació Catalana Síndrome de Down.
MONTOBBIO, E. (1995). El viaje del señor Down al mundo de los adultos. Barcelona: Fundació Catalana Síndrome de Down.
MONTOBBIO, E. (1995). La identidad difícil: el falso yo en la persona con discapacidad psíquica. Barcelona : Fundació Catalana Síndrome de Down.
SÁNCHEZ ÁLVAREZ, P. (1999). Planeade II. Plan para alumnos con necesidades educativas especiales asociados a discapacidad psíquica en Secundaria. Murcia: Consejería de Educación y Universidades, Excmo. Ayuntamiento de Beniel.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.