Care for people with disabilities during the last half century in Catalonia.
From the healthcare-protective-medical model to the interdisciplinary, participatory and promotional model
Abstract
.
References
BROWN, L. (1989): III Jornades Internacionals sobre la síndrome de Down. Barcelona.
COMISSIÓ TÈCNICA D’EDUCACIÓ ESPECIAL (1991): La resposta a les necessitats educatives especials dels alumnes a l’ensenyament infantil i obligatori. Col·lecció Documents d’Educació Especial, 13. Barcelona. Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya
DELIGNY, F. (1970) : Les vagabonds efficaces et autres récits. París. François Maspero.
FIERRO, A. (1977): El derecho a ser hombres. Madrid. Sedmay.
FONT, J. (1999): Los centros de educación especial. Realidad y perspectiva. Aula de Innovación Educativa, 83- 84. Barcelona.
HIGGINS, P. C (1992): Making Disability: exploring the social transformation of human variation. Springfield, IL. Charles C. Thomas.
JARQUE, J.M. (1993): “Realitzacions”, dins 10 anys de la Llei d’integració social dels minusvàlids (LISMI) a Catalunya: present i futur. Barcelona. Departament de Benestar Social de la Generalitat de Catalunya.
LEWIS, J. (1988): Removing the grit: the development of special education in Victoria 1887-1947. PhD Thesis. Bundoora. LaTrobe University.
OLIVER, M (1990): The politics of Disablement. Londres. Macmillan.
PANNIKAR, R. (1988): La nova innocència. Barcelona. Proa.
SÖDER, M. i altres (1976): The Suomi’s Manifest. Hyvinkäa: seminari europeu sobre la Integració social dels infants i adolescents deficients mentals. Oficina de les Nacions Unides a Ginebra.
TOLIMSON, S. (1982): A Sociology of Special Education. Londres. Routledge & Kegan Paul.
TOLIMSON, S. (1992): Conflicts and dilemmas for professionals in special education. Paper presented at the Social Justice, Equity and Dilemmas of Disability and Education Conference, 11-12 August. Brisbane.
VILAR, P. (1987): Història de Catalunya (vol. I). Barcelona. Edicions 62.
WARNOK, M. (1978): Special Education Needs. Report of the Comittee of Enquiry into Education of Education of Handicapped Children and young People. Londres. Her Majesty’s Stationery Office.
WOLFENSBERGER, W. (1972): The principle of normalization. Toronto. National Institute of Mental Retardation.
COMISSIÓ TÈCNICA D’EDUCACIÓ ESPECIAL (1991): La resposta a les necessitats educatives especials dels alumnes a l’ensenyament infantil i obligatori. Col·lecció Documents d’Educació Especial, 13. Barcelona. Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya
DELIGNY, F. (1970) : Les vagabonds efficaces et autres récits. París. François Maspero.
FIERRO, A. (1977): El derecho a ser hombres. Madrid. Sedmay.
FONT, J. (1999): Los centros de educación especial. Realidad y perspectiva. Aula de Innovación Educativa, 83- 84. Barcelona.
HIGGINS, P. C (1992): Making Disability: exploring the social transformation of human variation. Springfield, IL. Charles C. Thomas.
JARQUE, J.M. (1993): “Realitzacions”, dins 10 anys de la Llei d’integració social dels minusvàlids (LISMI) a Catalunya: present i futur. Barcelona. Departament de Benestar Social de la Generalitat de Catalunya.
LEWIS, J. (1988): Removing the grit: the development of special education in Victoria 1887-1947. PhD Thesis. Bundoora. LaTrobe University.
OLIVER, M (1990): The politics of Disablement. Londres. Macmillan.
PANNIKAR, R. (1988): La nova innocència. Barcelona. Proa.
SÖDER, M. i altres (1976): The Suomi’s Manifest. Hyvinkäa: seminari europeu sobre la Integració social dels infants i adolescents deficients mentals. Oficina de les Nacions Unides a Ginebra.
TOLIMSON, S. (1982): A Sociology of Special Education. Londres. Routledge & Kegan Paul.
TOLIMSON, S. (1992): Conflicts and dilemmas for professionals in special education. Paper presented at the Social Justice, Equity and Dilemmas of Disability and Education Conference, 11-12 August. Brisbane.
VILAR, P. (1987): Història de Catalunya (vol. I). Barcelona. Edicions 62.
WARNOK, M. (1978): Special Education Needs. Report of the Comittee of Enquiry into Education of Education of Handicapped Children and young People. Londres. Her Majesty’s Stationery Office.
WOLFENSBERGER, W. (1972): The principle of normalization. Toronto. National Institute of Mental Retardation.
Downloads
Published
2002-06-15
Issue
Section
Educational Psychology and Counselling
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.